Site die studieschulden zou wissen naar eigen zeggen een experiment

De website Diploma Nederland claimde tegen betaling studieschulden te kunnen laten verdwijnen en zou daarnaast diploma’s verkopen. Volgens de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) kon dat niet en was er sprake van oplichting en deed aangifte tegen de beheerders van de website. De site is deze week offline gehaald.

De site kon naar eigen zeggen studieschulden uit de systemen van DUO wissen. Daarvoor rekent het bedrijf een tarief van 10 procent van hun schuld. Binnen drie dagen zou het klusje geklaard zijn. Ook zouden geïnteresseerden voor honderden euro’s een nepdiploma kunnen kopen.

DUO stelt in een toelichting op de site dat er geen studieschulden zijn gewist en waarschuwt, net als het ministerie van Onderwijs, voor oplichting. Volgens DUO is het uitgesloten dat er corrupte medewerkers bij de organisatie werken, zoals eerder het gerucht ging.

Experiment
Over de vermeende mol bij DUO wil Diploma Nederland niets zeggen. Volgens het bedrijf was de site een sociaal experiment om te onderzoeken hoe de Nederlandse markt op deze vorm van fraude zou reageren. “We hebben ons inziens dus niets strafbaars gedaan”, laten ze aan de Telegraaf weten. “De computersystemen van DUO zijn veilig. Ons initiatief is in het verkeerde keelgat geschoten en daar willen we het graag bij laten.”