Student Business Innovation runt luxe koffiebar in Bossche binnenstad

Tijdens haar studie dronk Jettie Creemers steeds meer koffie. Om wakker te blijven en omdat ze het steeds lekkerder begon te vinden. Verschillende soorten passeerden haar smaakpapillen. De Business Innovation student serveert haar favoriete warme drank nu in haar eigen koffiebar Fortin in hartje Den Bosch.

Het is een druilerige herfstdag, de zoveelste sinds de koffiebar tweeënhalve week geleden openging. De gasten snellen tijdens een regenbui vlug naar binnen voor een kop koffie. Doordeweeks staat de student om acht uur ’s ochtends klaar, op zaterdag een uur later en zondags opent ze om half elf. “Het begint nu vooral in de ochtend op gang te komen. In de eerste week werd het halverwege de ochtend pas druk, nu komen gasten al vroeger binnen voor een coffee to go.”

Al langere tijd liep ze met de gedachte rond om een pand te huren en een koffiebar te beginnen. In de Ridderstraat zag ze afgelopen zomer een bordje ‘te huur’ hangen. “Ik belde gelijk en was de eerste geïnteresseerde, ik kon het dus gaan huren”, vertelt ze trots. Haar huurbaas leverde het pand casco op. “De koelcellen die achterin zaten, zijn er netjes uitgehaald en er liggen nieuwe leidingen. Binnenkort wordt er nog een grote glazen pui gezet. De komende jaren kan ik dus vooruit.”

Plek in de Bossche binnenstad
Ondanks het grote aantal koffiebarretjes in Den Bosch, zag ze toch een gat in de markt. “Ik kwam veel bij hippe, alternatieve koffietentjes. Dat vond ik leuk, maar ik wil een wat luxere koffie serveren en die sfeer ook uitstralen. Daar is in mijn ogen nog wel plek voor in de Bossche binnenstad.”

Jettie serveert een filterkoffie van Friedhats en een cappuccino met havermelk

Jettie serveert haar gasten koffie van Pure Africa. “Dat is een koffieleverancier die voor elke verkochte kilo €1 investeert in microkredieten. Ook wordt er direct bij boerencoöperaties ingekocht.” Dat er een goed verhaal achter zit, past bij het concept dat koffiebar Fortin hanteert. “Er bestaan verschillende soorten waves in de geschiedenis van koffie. De derde, waarin mijn koffiebar valt, richt zich op de specialty coffee. Ambacht, herkomst en de smaak zijn daarin belangrijk.”

Iedere maand heeft Jettie een andere koffiespecial. Aan de muur achter haar bar hangt een bordje met daarop de special van november, Friedhats. “Dat is een zuurdere koffie van koffiebranderij Friedhats in Amsterdam. Deze bonen zijn afkomstig uit Guatamala en die van de aankomende decemberspecial uit Indonesië.”

“Als het rustig is, werk ik aan mijn afstudeerscriptie”

Naast al het werk dat ze verzet voor koffiebar Fortin, is de Bossche student nog bezig met het schrijven van haar scriptie, in februari studeert ze af. Dat doet ze tussendoor als het even wat rustiger is in de koffiebar en in de avonduren. “Het is goed te combineren. Tijdens lunchtijd is het hier niet zo druk omdat ik geen lunch maar alleen gebak serveer. Dan houd ik me bezig met mijn onderzoek naar hoe ik op de langere termijn personeel kan gaan aannemen.”

Op den duur is dat volgens Jettie nodig. Niet alleen omdat ze nu zes dagen in de week in haar eentje de zaak draaiende houdt. “Ik heb plannen om meerdere vestigingen te openen.” Halverwege volgend jaar wil ze personeel aannemen. “Wie tegen die tijd op zoek is naar een leuke bijbaan, mag bij mij binnenlopen.”