Studenten onderzoeken afvalprobleem in Breda: ‘We moeten zwerfvuil voorkomen’

Emily, Niamh en Eve

Bijna overal waar je buiten loopt zie je zwerfvuil liggen. Blikjes, plastic flesjes, chipsverpakkingen, sigaretten, alles wordt op de grond gegooid. Drie buitenlandse studenten Environmental Science for Sustainable Energy and Technology (Milieukunde), Niamh Carey, Emily van den Burg en Eve Moore, zijn voor hun minor een project gestart om zwerfvuil in kaart te brengen. Waar in Breda ligt veel afval en wat veroorzaakt het zwerfvuil?

“We zijn het normaal gaan vinden dat er overal zwerfvuil ligt. En van die mentaliteit moeten we af. Daarom vinden wij dit zo’n interessant onderwerp, we moeten daar een oplossing voor vinden die makkelijk is en die iedereen toe kan passen. Bewustzijn creëren is belangrijk, mensen duidelijk maken hoe ze kunnen helpen”, vertelt Emily. “Nu wordt het zwerfafval gewoon opgeruimd en dan denken mensen er niet meer over na. Voorkomen dat het in eerste instantie in de natuur belandt, is een belangrijk onderdeel van ons project”, vult Niamh aan.

‘We zijn het normaal gaan vinden dat er overal zwerfvuil ligt. En van die mentaliteit moeten we af’

Bron van zwerfvuil
In samenwerking met hun opdrachtgever Markkant en de gemeente Breda gaan de studenten data onderzoeken over zwerfafval in Breda. Eve: “De Stadsjutters, gecoördineerd door Markkant Breda, verzamelen al een tijd zwerfvuil. Zij ruimen het op maar dan komt er weer nieuw afval bij.”

“Ons doel is zwerfafval voorkomen”, gaat Emily verder. “We willen de bron van het zwerfvuil achterhalen. Dus wat, wanneer en waarom. Dan kunnen we een goede oplossing bedenken en echt actie ondernemen.”

“We richten ons ook vooral op de verantwoordelijkheid van producenten”, zegt Eve. “We laten de gemeente bijvoorbeeld weten dat er veel Coca-Cola blikjes zijn gevonden. De gemeente kan dan naar Coca-Cola stappen en aangeven dat een groot deel van het zwerfafval van dat bedrijf komt.”

Iedereen mag zich aanmelden op de Literatti app om afval te registreren, maar Niamh, Emily en Eve richten zich met hun project vooral op Avansstudenten. Niamh: “Studenten kunnen bijvoorbeeld het afval registreren tijdens hun wandeling naar school of tijdens de lunchpauze.”

‘Het resultaat is een schoner Breda en dat wil iedereen’

Is het dan ook de bedoeling dat ze het afval oppakken en op de goede manier weggooien? “Het was moeilijk te beslissen want je wilt natuurlijk niet dat het blijft liggen. Maar dan is het gebied schoon en kloppen de data niet meer. We besloten dat de studenten zelf mogen weten of ze het opruimen”, vertelt Eve. “Velen zullen denken: waarom zou ik moeite doen om afval te registreren? Als je Stadsjutter wordt, help je mee met het project en dat is een vorm van vrijwilligerswerk. Je helpt de gemeenschap er ook mee. Het resultaat is een schoner Breda en dat wil iedereen.”

Ook voor andere steden
De drie studenten sluiten het project af met een adviesrapport. “Daar staat in wat we hebben gedaan en vooral onze aanbevelingen voor de gemeente. We stellen concrete punten op, bijvoorbeeld dat de gemeente meer prullenbakken moet plaatsen of het afval beter moet scheiden. Daar zit ook een protocol bij, zodat het project herhaald kan worden in andere steden”, legt Niamh uit. “Voor ons eindigt het in januari met het rapport, maar het project gaat daarna nog door.” Het onderzoek loopt van september 2019 tot en met augustus 2020. Emily: “Mensen kunnen vanaf nu zwerfafval registreren in de app. En hoe eerder mensen beginnen met verzamelen, hoe beter voor ons project. Dan zijn onze resultaten nog nauwkeuriger.”

Het groepje heeft ondertussen al enkele resultaten. Hier kun je kijken wat de drie studenten tot nu toe hebben gevonden. Op woensdag 27 november organiseren de studenten een Plogging event. Van 15.00 uur tot 16.00 uur combineer je joggen met het opruimen van zwerfafval. Lees hier wat Avans Plogging Breda precies inhoudt.