Vegetarische studenten Cambridge willen oude meester weg uit eetzaal

Een schilderij van een zeventiende-eeuwse Vlaamse meester is weggehaald uit een eetzaal van Cambridge University, omdat vegetariërs de aanblik niet prettig vonden.

Op het schilderij uit het atelier van Frans Snyders staat een poelier te midden van dood gevogelte zoals een zwaan en een fazant. Er ligt ook een hert. Het is een mooi, maar gruwelijk tafereel.

Eetlust
Het schilderij hing in een eetzaal, maar de universiteit heeft het nu weggehaald, schrijft het Britse dagblad The Telegraph. Sommige studenten verging de eetlust als ze het zagen.

Het schilderij gaat in het universiteitsmuseum deel uitmaken van een tentoonstelling over eten tussen 1500 en 1800. Dat het schilderij nu is weggehaald, is volgens de curatoren illustratief voor het thema: de morele en politieke keuzes rondom eten. Het debat over vegetarisme, bijvoorbeeld, werd ook in de zestiende eeuw al gevoerd.

Dit zeventiende-eeuwse schilderij is overigens een kopie door een onbekende schilder. Het origineel hangt in de Hermitage in Sint Petersburg.