Vending machines Den Bosch en Breda: top vijf verkochte producten

Hebben jullie een geodriehoek? Die vraag kregen de conciërges regelmatig. Nu staan er als pilot twee vending machines in Breda en Den Bosch met allerlei handige producten zoals geodriehoeken, markeerstiften en tampons.

Met regelmaat stonden er studenten aan de balie van de conciërges. Voor een geodriehoek of een rekenmachine. Dat hadden ze niet. En het geval wil dat er ook niet binnen een koprol een winkel in de buurt is waar het wel voor handen is.

Daarom legden zij de vraag neer bij de werkgroep Klantgericht Informeren en Organiseren (KIO) binnen Avans. Als test staat er nu op de twee grootste locaties van Avans, Hogeschoollaan Breda en Onderwijsboulevard Den Bosch, een automaat met verschillende producten. Josje Knoop van KIO: “De vending machines zijn er om het de student zo makkelijk mogelijk te maken om over leermaterialen te kunnen beschikken, mochten ze bijvoorbeeld misgrijpen of iets vergeten zijn thuis.”

Volgens leverancier School Suply maken studenten goed gebruik van de machines. Dat maakte ons nieuwsgierig: wat zijn de best verkochte spullen en verschilt dat per locatie? De top vijf:

Avans Breda
1. Pennen
2. Oordopjes Apple alternatief
3. Markeerstift geel
4. Braincaps
5. Post it tabs

Avans Den Bosch
1. Pennen
2. Paracetamol
3. Schriften
4. Pritt
5. Oordopjes Apple alternatief

Studeerpillen in alle vormen en maten zijn populair onder studenten, blijkt wel uit de plek van Braincaps in Breda op plek vier, maar niet onomstreden. “We raden het af om studiepillen te slikken”, staat er op de site van de Voedsel- en Warenautoriteit.

‘Braincaps is niets anders dan een alternatief voor mensen die geen koffie of energydrink willen’

Kevin Krieger van SchoolSupply wijst er op dat Braincaps niet vergeleken kunnen worden met studeerpillen: “Braincaps is een voedingssupplement dat zich niet profileert als een studeerpil. Deze misvatting is gekomen vanwege een ander voedingssupplementenbedrijf dat letterlijk Studeerpil heet. Dat bedrijf beweerde inderdaad onredelijke claims voor studenten. Braincaps is niets anders dan een alternatief voor mensen die geen koffie of energydrink willen. Verder doen zij geen uitspraken over dat ze het studeren bevorderen of studenten helpen aan betere resultaten. Enkel de volgens de European Food Safety Authority (EFSA) toegestane claims per ingredient worden benoemd op de verpakking.”