Chemiestudenten wekken studievereniging Talpa tot leven

Joyce Boudewijns en Lex Jelier, derdejaarsstudenten Chemie in Breda, bliezen dit jaar studievereniging Talpa nieuw leven in. Vrijdag is de eerste activiteit: een borrel.

S.V. Talpa, studievereniging voor Chemiestudenten in Breda, wil excursies naar bedrijven en universiteiten opzetten, leden helpen bij het opbouwen van een netwerk en gezellige activiteiten als borrels organiseren. De vereniging bestond al twee jaar, maar de voorgangers van Joyce en Lex kregen de vereniging niet van de grond. Talpa had geen leden en ook het bestuur stopte er uiteindelijk mee.

“In het tweede jaar gaf een docent aan dat ze contacten had bij de Universiteit Leiden, dus als we een excursie wilden organiseren, dan kon dat”, vertelt Lex. “Ik vond het leuk om dat te regelen. Er werden maar weinig activiteiten georganiseerd. Maar de studievereniging die dat zou kunnen doen, had geen bestuur en geen leden.”

Bestuur en commissies
Lex besloot zich in te zetten voor Talpa en kreeg studiegenoot Joyce mee. Sinds dit jaar vormen ze samen het bestuur. De afgelopen maanden verzamelden ze verschillende commissieleden om zich heen, waardoor Talpa nu een activiteitencommissie en een communicatiecommissie heeft.

‘Het is juist fijn om rond te kijken bij bedrijven’

Joyce: “We hebben in het tweede jaar excursies echt gemist. De projecten die je uitvoert, doe je allemaal binnen de hogeschool. Maar het is juist fijn om rond te kijken bij bedrijven. Waar in het werkveld kom je terecht als je stage gaat lopen? Studenten hebben echt iets aan zulke uitstapjes. Dat geven docenten ook aan.”

Waterzuivering
De eerste excursie die Talpa organiseert is voor eerstejaars en gaat naar de waterzuiveringsinstallatie, RWZI Nieuweveer in de buurt van Breda. “Dat sluit aan bij het blok, want dat gaat over onderzoek naar water”, zegt Joyce. “We hebben het nog vóór de assessments gepland, dan hebben studenten er iets aan. Ze kunnen er ook vrije studiepunten voor krijgen.”

Talpa wil studenten ook helpen bij het vinden van de juiste stageplek. “Door te inventariseren welke stageplekken goed bevallen zijn en daar reviews van te verzamelen”, vertelt Joyce. “We kunnen ook de bedrijven waar we op excursie zijn geweest, vragen of ze plaats hebben voor stagiairs.”

Hulp
Bij het opnieuw opzetten van de vereniging kregen Joyce en Lex hulp van S.V. Nilva, de studieverenging van Chemische Technologie. “Ze hebben ons onder andere geholpen bij het invullen van documenten en het werven van commissieleden”, zegt Lex. “Het is fijn om wat begeleiding te hebben”, vertelt Joyce.

En de naam? “In de chemie wordt er veel gerekend met de mol”, zegt Lex. “Het Latijnse woord voor mol is talpa, daarom heten wij S.V. Talpa.”

Leden betalen 15 euro per jaar en mogen aan alle activiteiten deelnemen. De introductieborrel van S.V. Talpa voor alle Chemiestudenten is vrijdag 13 december vanaf 16.00 uur in Sociëteit het Forum in Breda.