Halve ton schadevergoeding voor student medische hulpverlening

De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen moet een voormalig student medische hulpverlening bijna 45.000 duizend euro betalen voor opgelopen studievertraging. Twee studenten uit latere studiejaren krijgen geen schadevergoeding.

Met een hbo-diploma medische hulpverlening kunnen afgestudeerden aan de bak in de ambulancezorg, op de spoedeisende hulp of in de anesthesie. Voordat ze dat papiertje krijgen, moeten ze wel eerst stage lopen. Maar dat ging nog niet zo makkelijk.

De functie stond aanvankelijk niet in het BIG-register voor medische beroepen, waardoor de hulpverleners bepaalde handelingen niet zelfstandig mochten uitvoeren. De studenten konden daardoor bijna nergens een stageplek krijgen. Dat leidde tot studievertraging en rechtszaken om schadevergoedingen bij de HAN, de Hogeschool Utrecht en de Hogeschool Rotterdam. Zelfs nu – negen jaar en een BIG-registratie later – blijft het vinden van stages een “weerbarstig vraagstuk”.

45.000 euro plus proceskosten
In een tussenvonnis had de Gelderse rechtbank al besloten dat de HAN in elk geval één voormalig bachelorstudent medische hulpverlening uit het studiejaar 2010-2011 een schadevergoeding moet betalen voor de opgelopen studievertraging. De hogeschool had onvoldoende rekening gehouden met de kans dat er te weinig stageplekken zouden zijn en had de student daar niet goed over voorgelicht. Deze week berekende de rechter dat de schadevergoeding uitkomt op bijna 45.000 euro, plus proceskosten van ruim 4.000 euro.

Het Landelijk Studenten Rechtsbureau (LSR), dat de student bijstaat, is blij met de uitspraak. “Studenten krijgen eindelijk de bevestiging dat de HAN in zijn zorgplicht is tekortgeschoten”, aldus voorzitter Xagan Heerbaart.

Niet in het gelijk gesteld
Twee andere studenten, die later met de bachelor medische hulpverlening waren begonnen, zijn niet in het gelijk gesteld. De hogeschool heeft hen wel tijdig en voldoende ingelicht over de problemen met het vinden van een stage, aldus de rechtbank. Het LSR laat het er niet bij zitten en gaat in hoger beroep.

Omgekeerd kan de HAN dat ook nog doen. De hogeschool is het vonnis nog aan het bestuderen en komt naar verwachting pas volgende week met een reactie, aldus een woordvoerder.

Tweehonderd studenten
In totaal hebben zo’n tweehonderd studenten zich bij het LSR gemeld. Zij claimen gezamenlijk ruim een miljoen euro. Dat is volgens de organisatie uniek binnen het onderwijsrecht. Eerder oordeelde het gerechtshof ook al dat de Hogeschool Utrecht aansprakelijk is voor de opgelopen studievertraging. De LSR is met de hogeschool in gesprek over het treffen van een schikking voor deze studenten. De zaak van de Hogeschool Rotterdam moet nog voor de rechter komen.