Kanshebber Student van het Jaar Bart de Raad: ‘Met volle overtuiging ergens aan beginnen’

De ondernemende Bart de Raad is één van de vijf genomineerden voor de titel Student van het Jaar 2019. De student Chemische Technologie ontwikkelde met zijn compagnon op eigen houtje een nieuwe plasticsoort: biobased én biologisch afbreekbaar.

Bionative Industries is het bedrijf van Bart en compagnon Daan Sybesma, student gezondheidswetenschappen. Nadat Bart onlangs zijn verhaal aan Punt vertelde, ging het balletje meteen rollen. Het Centre of Expertise Biobased Economy (CoE BBE) nam contact op en een groot bedrijf toonde interesse.

Doorzettingsvermogen
Douwe-Frits Broens, projectmanager bij CoE BBE: “Bart is samen met zijn compagnon vastbesloten om ondernemingen te ontwikkelen die de wereld verbeteren.” Broens bewondert het doorzettingsvermogen van Bart: “Terwijl in de regio gewerkt wordt aan incubatorruimte wachten deze heren niet af maar hebben gewoon een garagebox gehuurd. Dat tekent Bart: visie, doorpakken, goed luisteren, maar wel eigen plan trekken en niet te klein denken.”

Het plastic dat de studenten ontwikkelden is biobased, gemaakt van plantenmateriaal. Maar het moet ook biologisch afbreekbaar zijn. “Dat soort plastic bestaat al wel, maar het afbreken daarvan duurt te lang. Ons plastic is hard, transparant en snel oplosbaar in zout water.”

Klein beginnen
Bart en Daan denken groot, maar besloten klein te beginnen. “We willen ervaring opdoen met een klein product, dat makkelijk te produceren is.” De keuze viel op de clip die om plastic zakken met brood zit in de supermarkt. “Bijna iedereen gooit die meteen weg.”

Om de afbreekbare broodclips te kunnen verkopen aan supermarkten moeten er nog een paar stappen gezet worden. Het plastic is nu nog transparant, maar broodclips zijn vaak wit. “Het moet zoveel mogelijk lijken op de originele clips, dezelfde structuur hebben.” Hun uiteindelijke doel is het gebruik van plastic, met name in de zorg, terugdringen.

Stoppen met praten
“Bart heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld van iemand met veel ideeën naar iemand die ergens voor gaat”, zegt compagnon Daan. “Stoppen met praten en gewoon beginnen, zo is ons bedrijf ook ontstaan. Het kwam door Barts doorzettingsvermogen en enthousiasme dat we met het bedrijf een mooie start hebben gemaakt.”

Daan en Bart kennen elkaar al sinds het begin van de middelbare school. “Als Bart ergens aan begint, doet hij dat met volle overtuiging. Hij levert geen half werk. Hij probeert doelgericht dingen uit. Lukt iets niet, dan zoekt hij uit waarom niet en past het aan. Een eigenschap die naar mijn mening erg belangrijk is voor een ondernemer. Dat zorgt er ook voor dat ik goed mijn focus houd op de juiste dingen en dat we onze gestelde doelen behalen.”

Punt organiseert voor het vierde jaar op rij de Student van het Jaarverkiezing. Een onafhankelijke jury buigt zich over de vijf genomineerden en beslist wie de winnaar van deze eervolle titel wordt.