Kanshebber Student van het Jaar Iris Lucas: ‘Ambitieus en bescheiden’

Iris Lucas is een van de vijf genomineerden die kans maakt op de titel Student van het Jaar. De achttienjarige student Communicatie aan de Avans Academie Associate degree (AAAd) is volgens medestudenten en haar docent Marit Kunnen de drijvende kracht achter de netwerkvereniging van de academie én is als promostudent het ideale visitekaartje van de opleiding.

“Ik had het niet verwacht!” deelt Iris nog wat overrompelt wanneer ze het nieuws over haar nominatie hoort. “Vlak voor het telefoontje stuurde een bekende het artikel door waarin de genomineerden onthuld werden. Ik voel me heel vereerd!” Op haar LinkedIn-pagina stromen de felicitaties binnen. “Welverdiend!”, “Gefeliciteerd”. De een noemt het een logische keuze, een ander is zelfs totaal niet verbaasd en noemt de nominatie alleen al hartstikke leuk.

Medestudent Shindaley Vos vermoedde al dat Iris niet had verwacht dat ze genomineerd zou worden. “Iris is bescheiden en niet bezig met de beste student te zijn.”

Geen koffie is geen vergadering
“Ik begin niet met vergaderen als ik nog geen koffie heb gehad”, staat er op de Instagram van de vereniging. Medestudent Shoshana Ververs vertelt lachend: “Ze heeft een passie voor koffie. Naast dat ze van grote betekenis is voor de opleiding, werkt ze in de bibliotheek in Eindhoven in de koffiecorner.”

Shindaley en Shoshana vormen met Iris in het bestuur van de netwerkvereniging. Sinds augustus werken de drie nauw samen. “Samenwerken met Iris is een feestje. Ze houdt van gezelligheid en kletst met iedereen”, vertelt Shoshana.

Beste studie-ervaring
Waar mogelijk draagt Iris een extra steentje bij, volgens docent Marit. “Als er iets georganiseerd moet worden, zoals bij een projectmarkt van de opleiding, neemt Iris vaak het voortouw.” Shoshana: “Ze zet zich vrijwillig in voor de opleiding en ontwikkelt zichzelf daardoor ook. Dat vind ik leuk om te zien.”

“Haar passie en motivatie werken aanstekelijk”

De docent deelt Shoshana’s mening: “Iris komt van de havo en doet het hier goed met alle praktijkgerichte opdrachten. Opvallend aan haar is dat ze een groot reflectievermogen heeft en zeer leergierig is, ook ten aanzien van haar persoonlijke ontwikkeling.”

De academie is Iris dankbaar dat zij als eerste student reageerde om de netwerkvereniging bekend te maken. De vereniging bestaat uit een studie- en alumnivereniging en is dit jaar opgericht. “Door de inzet van Iris en drie medestudenten ontstaat er beetje bij beetje een club Ad-studenten die over de verschillende opleidingen heen van elkaar willen leren en elkaar opzoeken voor een gezellige borrel.”

Streeft naar het beste
Naast haar inzet voor de netwerkvereniging, zet Iris ook haar eigen opleiding op de kaart als promostudent. Shoshana en Shindaley, ook promostudenten: “Haar passie en motivatie werken aanstekelijk. Ze werkt hard en streeft naar het beste.”

Punt organiseert voor de vierde keer de Student van het Jaarverkiezing. Een onafhankelijke jury buigt zich over de vijf genomineerden en beslist wie de winnaar van deze eervolle titel wordt.