Net-afgestudeerde kunststudent viral op Dumpert: moet de zwartepietendiscussie wel/niet worden afgeschaft?

De zwartepietendiscussie is haast een traditie an sich aan het worden. “Maar is deze ‘oer-Hollandse traditie’ nog wel van deze tijd?” Een komische en dystopische sketch van de recent afgestudeerde en voormalige Punt columnist Raffi Shahbaz Nazarian gaat viral op Dumpert en wakkert daar weer een andere discussie aan: een zwartepietendiscussie-discussie.

“Bizar toch, op Dumpert is er nu een discussie óver de zwartepietendiscussie-discussie. Heb je de reacties gezien? Die gaan niet eens over de film inhoudelijk. En dat is precies waarom ik de film, in samenwerking met productiebedrijf Holy Fools, heb gemaakt”, vertelt Raffi.

Afgelopen augustus stapte een collega op hem af: “Wat vind jij van zwarte piet?” Een jaarlijks terugkerende vraag, merkte Raffi. “Het is een soort van traditie aan het worden. Zo ben ik op het verhaal gekomen.”

Voorheen stond hij meningloos in de discussie. Hij begreep beide partijen. “Tot ik besefte dat het een traditie wordt. Ik ben anti-zwarte piet. De man in de film gaat eigenlijk over mij, hoe ik van meningloos naar een mening ging.”

De sketch
Het is 2033. Twintig jaar na de opkomst van de zwartepietendiscussie. Dus rijst de volgende vraag: moet de zwartepietendiscussie wel/niet worden afgeschaft? “Ik wil mensen laten zien hoe absurd het is dat deze discussie een ding an sich is geworden. Mensen willen vooral zelf begrepen worden, maar niet de anderen begrijpen.”

Een greep uit de ‘argumenten’ uit de film:

“Ik zit elke zwartepietendiscussie op de bank met mijn man en kind, en dan discussiëren we gewoon mee. Da’s gewoon gezellig en daar moeten ze vanaf blijven”

“Als ik die mensen die voor zijn, zou beschrijven in een woord: domme mensen.”

“Dat is mijn mening.”

“Dankzij mensen zoals jij, raken wij onze cultuur kwijt.”

Traditie
“Ik zie Nederland als een soort van familie. Als iemand in mijn familie zegt: het is niet zo fijn als je dit of dat doet. Dan is het toch onbeleefd als je daarmee verder gaat? Blijf je toch herhaaldelijk dingen doen die een ander niet leuk vind, wat zegt dat dan over jou?”

Lees meer: Uitgescholden en belachelijk gemaakt op Dumpert, maar Kunststudent en dragqueen Emily weet wel beter

“De voorstanders van zwarte piet zeggen dat de tegenstanders donkere of linkse mensen uit de Randstad zijn. Alsof die groep Nederlanders daar een aanvulling op de rest van Nederland is.” Volgens Raffi gaat Nederland de goede kant op met de introductie van de roetveegpiet. “De kleinere steden en dorpen hebben nog wel volledige zwarte pieten, maar over een paar jaar krijgen zij ook wel het besef dat het maar een feestdag is en het anders moet.”

“Vind ik dat zwarte piet moet blijven: nee. Moeten we er meteen helemaal vanaf: nee. Mensen in ons land zijn gewend aan onze oude traditie. Ze moeten wennen aan de nieuwe traditie en daar moet je ook tijd voor geven.”