Student in het buitenland: “Ik blijf mijn ogen uitkijken in Mexico, het is zo indrukwekkend”

Vierdejaars Werktuigbouwkunde Stijn Coremans heeft net zijn minor in Mexico afgerond. Hij heeft er volop genoten van het land en het studentenleven. “De weekenden beginnen hier op woensdagavond en duren tot zondag.”

Wat doe je in Mexico?
“Voor mijn minor heb ik gekozen om aan de ITESO universiteit in Guadalajara te studeren, ik doe dat samen met een klasgenoot van mijn opleiding. We zijn 31 juli vertrokken en hebben eerst twee weken door Yucatán gereisd voordat we naar Guadalajara zijn gegaan. Ik heb mijn semester net afgesloten en ga weer reizen tot 22 januari.”

Waarom heb je voor Mexico gekozen?
“Ik wilde voor mijn minor altijd al naar het buitenland, het liefst naar Spanje vanwege de taal. Toen ik de lijst van contracten voor heel Avans kreeg, stonden er twee universiteiten in Mexico bij en dat sprak me eigenlijk meteen aan. Ik kon kiezen tussen een universiteit in Monterrey en deze in Guadalajara. Die sprak me, na wat onderzoek, het meest aan.”

Hoe zien je dagen eruit?
“Gedurende de week moet ik elke dag naar de universiteit omdat ik mijn vakken niet slim heb gekozen ☹. Vaak pakken we de trein of een Uber naar de universiteit. Met de Uber is het twintig tot dertig minuten vanaf de plek waar ik woon en met de trein duurt het iets minder dan een uur.
Na mijn vakken ga ik vaak thuis eten koken of bestel ik iets via Uber Eats.”

En de weekenden?
“De weekenden beginnen hier op woensdagavond en duren tot zondag. Vaak is er een huisfeestje of ga ik met anderen naar een barretje aan Avenida Chapultepec, een straat waar veel restaurantjes en barretjes te vinden zijn. In het weekend kun je verder nog veel trips plannen omdat er zoveel te zien is rond de stad. Bijvoorbeeld naar Tequila, Michoacán, Guanajuato en natuurlijk de kust, de temperatuur is hier namelijk het gehele semester tussen de 25 en 30 graden.”

Heb je veel contact met andere studenten?
“Vanuit de universiteit word je gekoppeld aan twee andere internationale studenten en twee Mexicaanse studenten. Ook worden er veel feesten georganiseerd waar vooral de internationale studenten naartoe gaan.”

En met de lokale bevolking?
“Mexicanen zijn super aardig en open tegenover de internationale studenten. Ze leggen makkelijk contact en nodigen je al snel uit om met hen op een trip te gaan. Zo ben ik al eens naar het strandhuis van een van de Mexicanen geweest en heb ik bij een Mexicaan uit Mexico-Stad geslapen toen ik daar was.”

Heb je veel van het land gezien?
“Tijdens onze reis over het schiereiland Yucatán (rond Cancún) hebben we Isla Holbox bezocht, een prachtig eiland waar je heerlijk kunt genieten en waar ik met walvishaaien heb gezwommen (wat een ervaring!). Daarna zijn we doorgereisd naar Valladolid waar we een van de zeven wereldwonderen hebben bezocht: Chitzén Itzá. De laatste dagen van onze reis hebben we vooral gefeest in Tulum.
Nu ik het semester heb afgerond, ga ik naar San Cristóbal (dat schijnt een van de mooiste plekken in Mexico te zijn), Oaxaca en Mexico-stad. Voor oud en nieuw reis ik door naar Guatemala om daar twee weken rond te trekken. Ik sluit mijn tijd hier af met een week in Cuba.”

Waar was je het meest van onder de indruk?
“De fantastische natuur en gebouwen in dit land. Ik blijf mijn ogen uitkijken, het is zo indrukwekkend. Ik zou iedereen aanraden dit land te bezoeken. Daarnaast verbaas ik me over hoe open de Mexicanen zijn, het zijn fantastische mensen.”

Wat is het grootste verschil met studeren in Nederland?
“Het grootste verschil is dat je hier door de universiteit heel erg bij de hand meegenomen wordt: je aanwezigheid moet minimaal 80 procent zijn en het huiswerk wordt gecontroleerd. Het niveau is echter niet hoog en het is over het algemeen vrij makkelijk om je vakken te halen.”

Kun je je al redden in het Spaans? Of spreek je vooral Engels?
“In het dagelijks leven kan ik me inmiddels goed redden in het Spaans, ik heb acht uur Spaans in de week. Het is alleen nog niet goed genoeg om vakken in het Spaans te volgen, ik heb uitsluitend Engelstalige vakken. Ondanks dat ik me kan redden spreken we toch veel Engels, het is makkelijker voor iedereen en ook de Mexicanen op de universiteit spreken het goed.”

Heb je zin om weer naar huis te gaan?
“Nee, ik zou hier nog wel een half jaar willen blijven als dat zou kunnen. Helaas moet ik 27 januari beginnen met mijn afstudeerstage.”