Broodje Unox weer duurder, vega kroketten juist veel goedkoper

Goedkoop snacken

Het zal de liefhebbers van het welbekende broodje knakworst niet ontgaan zijn; het broodje Unox bij Avans is duurder geworden. De prijzen van de groentekroket en de vegetarische draadjesvleesch kroket daarentegen zijn met 19 procent verlaagd. En vanaf volgende week heeft de kantine een nieuwe primeur: vega Roockworst van de Vegetarische slager.

De prijs van het broodje Unox is van 2,25 gestegen naar 2,50. Cateraar Eurest doet dit om studenten en medewerkers te motiveren om nog meer uit het vegetarische aanbod kiezen en, naar eigen zeggen, minder richting het ongezonde broodje Unox.

De prijzen van de groentekroket en de vegetarische draadjesvleesch kroket zijn verlaagd van 1,41 naar 1,15 euro.

Aanstaande zaterdag kunnen liefhebbers tijdens de Open Dag voor het eerst bij Avans de Vegetarische Slager Roockworst halen. Daarna wordt de vervanger ook opgenomen in het assosrtiment.

Opmars
De cateraar probeert al langer gezondere en vegetarische keuzes te stimuleren door middel van prijsveranderingen. Zo werden vorig jaar de producten van de Vegetarische Slager verlaagd van 1,91 euro naar 1,75 euro. De prijs van kroketten en frikandellen werd juist verhoogd van 45 cent naar 1 euro. Dat had effect: het aantal verkochte frikandellen nam af met ruim 30 procent van 16.000 stuks per kwartaal naar 5.900 stuks.

Lees ook: Bossche student komt in actie tegen ongezonde en karige kantine kunstacademie

Voor de toekomst is Eurest bezig met de wensen voor meer vegan opties om daar op in te kunnen springen. Onder andere op de locatie aan de Lovensdijkstraat ziet de cateraar een duidelijke vraag die ook alsmaar groeit.

Erik

Wat een super nieuws. Ga zo door!

2020-01-28 09:26:01

Dennis

De correctie "een vermindering van 300%" naar "30%" klopt helaas ook niet. Het is 63%.

2020-01-27 17:50:00

Paul

Natuurlijk vervelend dat sommige prijzen stijgen, maar om het juiste gedrag te stimuleren moet je nu eenmaal harde en zachte middelen inzetten. En niet zo gek dat je voor bijv. een vleeskroket een prijs betaald die de werkelijke kosten weerspiegelen.

2020-01-26 19:41:17

Martijn Arts

Mooi om te zien dat Avans en Eurest bewuste keuzes maken in het assortiment. Maar misschien moet het rekensommetje in dit artikel even overgedaan worden. Een afname van 300%??? :-)

2020-01-26 15:01:38

Danny

Eurest dringt dus ordinair haar eigen mening op aan studenten en medewerkers. Lijkt mij dat ik gewoon zelf mag bepalen wat ik wel of niet eet zonder dat daar een deugtaks overheen gegooid wordt of niet? Ik ga voortaan wel gewoon naar de supermarkt.

2020-01-25 14:37:03