Laatste loodjes Dry January: deze apps slepen je er doorheen

Laat je een maand lang alcohol staan tijdens Dry January en heb je het lastig? Deze 6 (gratis) apps geven je een extra stimulans om het vol te houden tot het bittere eind.

• Met Try Dry kun je bijhouden hoeveel dagen je al niet meer hebt gedronken én hoeveel geld je daarmee hebt bespaard. Ook kun je doelen instellen die je wilt behalen. De app zet al jouw Dry January-cijfers om in grafieken zodat je alles duidelijk in beeld hebt.

• Mensen die zelf afkicken van alcohol maakten de app Nomo, wat No More betekent. Nomo kan ook gebruikt worden als aftelklok voor de dagen van Dry January. Je kunt een dagboek bijhouden over hoe de alcoholvrije maand je afgaat als student en je statistieken bijhouden.
  • Fijn om je ervaringen met anderen te delen? Download dan Sober Grid, een community-app die ook 24 uur per dag live coaching biedt. Als je echt in de verleiding komt om een drankje te nemen, druk in de app op de burning desire button, dan krijg je motiverende woorden om door te gaan met Dry January.
  • Een ander handig steuntje in de rug is IkPas. De app houdt bij hoeveel dagen je al geen alcohol drinkt. Om je extra te motiveren kun je badges winnen. Als je een alcoholvrije studentenborrel of een avondje in de voetbalkantine hebt overleefd, bijvoorbeeld.
  • Bouw nieuwe gewoontes op met I am Sober. De app zet al je mijlpalen op een rij en geeft je de kans om in contact te komen met mensen die het ook moeilijk vinden om alcohol te laten staan. Bovendien kun je alle nuchtere dagen bijhouden.
  • Als laatste digitaal hulpmiddel kun je Dry Days installeren. In de app kun je verschillende soorten drankjes invullen, zoals een biertje, wijntje, een cocktail of een shotje. Zo breng je gemakkelijk je wekelijkse alcoholconsumptie in kaart en bereken je hoeveel je dit per maand ongeveer kost. Let op: je moet het nog even omrekenen naar euro’s. De Engelse app hanteert namelijk alleen ponden en dollars. Helemaal handig: de niet-ingenomen calorieën worden in deze app ook voor je bijgehouden. Daarnaast kun je een kijkje nemen op de Facebook-groep.