Avansmedewerkers mogen Zoom niet gebruiken

Het College van Bestuur heeft besloten dat het voor medewerkers niet is toegestaan om de videovergaderdienst ‘Zoom’ te gebruiken. Ook studenten wordt geadviseerd Zoom niet te gebruiken.

Al langer worden er vraagtekens geplaatst bij de veiligheid en privacy van persoonlijke en bedrijfsgegevens bij het gebruik van Zoom. Zo zouden gegevens naar Facebook zijn verstuurd en werd onterecht geclaimd dat de app veilig genoeg was, schrijft de BBC.

Alternatieven
Avans adviseert medewerkers en studenten om gebruik te maken van Skype for Business en Teams. Deze applicaties zijn uitgebreid getoetst op privacy en veiligheid. Bovendien is er voor deze applicaties een verwerkersovereenkomst waarin de verantwoordelijkheden zijn geregeld met betrekking tot persoonsgegevens.