LSVb maakt ranking van woonbeleid: Maastricht wint, Tilburg verliest

Van de dertien grote studentensteden heeft Maastricht het beste beleid op het gebied van studentenhuisvesting, vindt de Landelijke Studentenvakbond. Onderaan staat Tilburg, waar studenten tijdelijk in tenten moesten overnachten.

Voor de derde keer heeft de LSVb een ranking gemaakt van het woonbeleid van studentensteden, in samenwerking met Vastgoed Belang (particuliere verhuurders) en Kences (studentenhuisvesters).

Maastricht geeft studenten goede (Engelstalige) informatie over onder meer het zoeken van een woning en de rechten van huurders, stelt de LSVb. Bovendien heeft de stad allerlei projecten op touw gezet om het wonen aangenamer en veiliger te maken.

Camping
Tilburg eindigt onderaan, onder meer omdat internationale studenten aan het begin van het studiejaar op een camping moesten overnachten: ze konden nog geen kamer krijgen. De stad wist de groei van het hoger onderwijs niet bij te benen, oordeelt de jury.

Amsterdam staat op nummer twee, al heeft de stad het grootste kamertekort van Nederland. Dat geeft dus niet de doorslag. In de ranking kijkt de LSVb onder meer naar de vrijheid die particuliere verhuurders van de gemeente krijgen om in hun panden studentenwoningen te creëren, maar ook hoe de samenwerking van de gemeente met de studentenhuisvesters loopt. Daarnaast zijn er voor de ranglijst punten te verdienen met goede informatievoorziening en speciale projecten.