Avans ziet toename in eerstejaarsstudenten Verpleegkunde

Foto: Angeline Swinkels

Dit studiejaar startten er 727 eerstejaarsstudenten aan de studie Verpleegkunde. Vorig jaar waren dat er nog 568.

Een van de redenen van de forse toename in het aantal eerstejaars is de afschaffing van de numerus fixus in het vorige studiejaar. Een onbeperkt aantal studenten kon zich vanaf toen aanmelden.

Tekorten in zorg oplossen
”Door nauw samen te werken met zorginstellingen in de regio hebben we de opleidingscapaciteit weten te vergroten. Want voor meer opleidingsplaatsen zijn bijvoorbeeld ook meer stageplaatsen nodig. Om op de lange termijn tekorten in de zorg te kunnen oplossen is deze ontwikkeling heel belangrijk”, zegt Morgan Bosma, adjunct-directeur van de Academie voor Gezondheidszorg van Avans. ”Onze gezamenlijke inspanningen betalen zich nu uit.”

De eerstejaars studenten krijgen door de coronacrisis deels online les. Praktijkvakken worden wel op locatie gegeven. De stages gaan wel gewoon door, is te lezen op de site van Avans.