Avans adviseert studenten en medewerkers bepaalde types onderwijs binnen schoolmuren mondkapje te dragen

Draag binnen de schoolmuren van Avans een mondkapje als er geen 1,5 meter afstand kan worden bewaard bij het volgen van praktijk- en vaardigheidsonderwijs. Dat is het voorlopige advies van de regiegroep van Avans, bestaande uit Paul Rüpp en directeur huisvestiging Arnaud Opdam, die daarover hebben overlegd.

Dat betekent dat medewerkers en studenten Verpleegkunde, Biologie en Medisch Labaratoriumonderzoek en Elektrotechniek tijdens een aantal van hun lessen een mondkapje zullen dragen. Wel gebeurt dit in overleg met de directies van de betrokken academies. Bij sommige situaties kan een mondkapje er namelijk juist voor zorgen dat de veiligheid van studenten in het geding komt. Denk dan aan het bedienen van bepaalde machines, of het uitvoeren van onderzoek in laboratoria waardoor brillen kunnen beslaan.

Dringend landelijk advies
Gisteravond kwam er een dringend, landelijk rijksadvies dat luidt dat iedereen in alle publieke binnenruimtes een mondkapje zou moeten dragen. Dit om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Dus ook als er wél anderhalve meter afstand kan worden bewaard.

Bovenstaand advies geldt nog niet voor hogescholen. Daar wordt nog over vergaderd door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en de Vereniging Hogescholen.

Of ook wordt geadviseerd dat iedereen binnen hogescholen als Avans een mondkapje zou moeten dragen, wordt vrijdagavond door het kabinet bekendgemaakt.