Avans herdenkt Franse docent Samuel Paty

Scholen in Frankrijk herdenken vandaag de moord op docent Samuel Paty. Ook in Nederland staat het onderwijs stil bij het belang van vrijheid van meningsuiting. Avans hangt de vlag halfstok.

Op 16 oktober werd de Franse geschiedenisdocent onthoofd nadat hij Mohammed-cartoons liet zien in de klas. Aan de hand van de prenten wilde Paty met zijn leerlingen praten over de grenzen van de vrijheid van meningsuiting.

Onderwijsministers Arie Slob en Ingrid van Engelshoven roepen Nederlandse scholen op om de moord te herdenken. Ook Avans herdenkt de docent en hangt de vlag halfstok. “Wij staan voor het vrije woord en de vrije discussie óók binnen de beslotenheid van de klas. Daar moeten onze docenten en studenten zich veilig voelen, veilig genoeg om ook het moeilijke gesprek aan te kunnen gaan. Daar staan we vandaag extra bij stil”, luidt het statement van bestuursvoorzitter Paul Rüpp.

“Helaas constateren we dat er nog vele groeperingen én staten zijn die hen onwelgevallige meningen niet willen horen en erger nog de vertolkers daarvan gevolgen, opsluiten en zelfs vermoorden. Samuel Paty is daar het trieste symbool van geworden”, zegt Rüpp.

“Wij mogen dat nooit accepteren en dienen dat met kracht van woorden te bestrijden. Zeker in het onderwijs waar we jongeren opleiden tot kritische burgers die kunnen reflecteren op hun vak, hun medeburgers én, heel belangrijk, op henzelf. Dat gebeurt met respect voor ieders opvattingen waarover de dialoog gevoerd moet kunnen worden. Met feiten, onderbouwde meningen, argumenten. Niet met messen, kalashnikovs of bomgordels.”

Bij alle gebouwen hangen de vlaggen halfstok.