Avansdocent én Heel Holland Bakt-winnares Anouk brengt eigen bakboek uit

Foto: Mitchell van Voorbergen

Ze zit tot over haar oren in de boeken, maar voor een interview maakt Heel Holland Bakt winnares én docent Social Work Anouk Glaudemans graag tijd. Punt sprak haar over haar eerste eigen boek, vlak voordat ze 400 exemplaren ging signeren en op de post doen.

“Gisteren heb ik de hele dag mijn telefoon in de gaten gehouden”, vertelt de docent. “Ja, ook tijdens de les. Ik maakte me toch wel een beetje druk of de honderden boeken die onderweg naar mijn huis waren, wel goed werden geleverd. De studenten die ik lesgaf, leefden erg met me mee. Dat vond ik zo lief. Ieder keer als mijn telefoon oplichtte, waarschuwden ze me.”

De hele zomer is Glaudemans bezig geweest met het schrijven van haar boek: Heel Holland Bakt Thuis. Het winnaarsboek, dat iedere winnaar van het programma mag maken, komt een tikkeltje later dan verwacht. “Normaal gesproken komt dat boek in mei al uit. Helaas ging dat niet door omdat er vanwege het coronavirus geen fotoshoots konden plaatsvinden. En om nu nog een winnaarsboek te maken, terwijl volgende maand het nieuwe seizoen begint… Daarom mocht ik het seizoensboek schrijven.”

Toegankelijk bakboek
Het boek is volgens de maakster toegankelijk voor iedereen, ook voor degenen die zeggen niet te kunnen bakken. “Mijn moeder zei vroeger altijd tegen me: ‘Als je een spreekbeurt houdt over een konijn, moet je ervan uitgaan dat niemand weet wat dat is’. Alles goed uitleggen en niet vaag blijven, dus. Die gedachte heb ik meegenomen toen ik mijn boek schreef’’, zegt Glaudemans. ’’Roer het beslag’, lees ik weleens in kookboeken. Dat vind ik zo vaag. Hoe lang moet je het roeren? Hoe moet het beslag eruit komen te zien?”

Snelle, maar ook bewuste recepten vindt de lezer terug als hij door het boek bladert. Maar ook vele basisrecepten ontbreken niet in Heel Holland Bakt Thuis. “Zoals uitleg over hoe je zelf banketbakkersroom maakt. Dat is makkelijk, daar heb je echt geen pakje voor nodig.” Ook een vleugje Social Work verwerkte de docent in haar boek. “Delen en verbinding staan in het laatste hoofdstuk centraal. Je vindt daar bijvoorbeeld recepten voor een lekkere hightea.”

Verbinden en delen
Die twee begrippen zijn niet alleen belangrijk in haar boek, maar staan ook centraal in haar leven. “Na het winnen van Heel Holland Bakt, stonden er veel leuke dingen op de planning. De eerste drie weken genoot ik van een glorietocht door Nederland. Ik zou veel gaan bakken, maar dat hield vanwege het coronavirus helaas op.” Gelukkig wist Glaudemans wel raad met alle ingekochte ingrediënten. “Voor een vrijwilligersproject waar mensen voor een paar euro een maaltijd kunnen afhalen bij mij in de stad, ben ik toetjes gaan maken.”

Tussen al het bakken door en naast het uitbrengen van een eigen boek schrijft Glaudemans culinaire rubrieken voor MAX Magazine. “En daarnaast geef ik ook nog twee dagen in de week les. Dat blijft nog steeds mijn ding omdat ik onze studenten zo leuk vind. Door hen raak ik geïnspireerd.”

Arretjescake
Van alle recepten uit het boek, is die van de arretjescake haar favoriet. “Daar heb ik zoveel fijne jeugdherinneringen aan. Mijn vader is nog altijd dolblij als ik het maak.”

Heel Holland Bakt Thuis is te koop voor 24,99 euro. Bestel je het boek op haar eigen website? Dan krijg je een gesigneerd exemplaar thuisgestuurd.

Lees meer: Punt proefde Anouks arretjescake