Column: Van de pot gerukt

Foto: Loet Koreman

“Ze gaan onze veerkracht versterken”, mompelde Kaat met haar neus in de Punt. “Performative”, zei Malik zonder van z’n mobieltje op te kijken. “Waar gaat dit over?”, vroeg Kim. “Avans heeft de ambitie het studentenwelzijn in 2025 aanmerkelijk te hebben verbeterd”, lichtte Kaat toe. “Performative”, zei Malik weer. “Wat?”, vroeg Jill. “Performa-wat?” “Dat ze dat alleen maar opschrijven voor de bühne bedoelt ‘ie”, zei Aisha. “Window dressing, net als die boten van ING, de politie en ChristenUnie bij Pride”, vulde Malik aan. De studievrienden knikken instemmend.

“Hoezo?”, gooide Kim in de groep. “Het is toch een goed ding wat ze willen?” “Too little, too late”, zei Malik. “Het RIVM is al meer dan 2 jaar onderzoek aan het doen of burn-out, prestatiedruk, angst en depressie onder studenten überhaupt bestaat, terwijl als je hier gewoon rondkijkt…” Weer werd er instemmend geknikt.

‘Zolang Jill hier niet eens naar de plee kan met haar beperking en haar karretje is het wel om te lachen inderdaad’

“Stu-dent-en-wel-zijn”, Kaat schoot in de lach. “Zolang Jill hier niet eens naar de plee kan met haar beperking en haar karretje is het wel om te lachen inderdaad. Waar jij stage loopt Jill? Kun je daar wel gewoon pissen?”. Jill antwoordde droog als altijd: “Ik loop geen stage, ik rijd stage.” De vrienden lachten. “En how about Alice?”, zei Kaat. “Sinds corona zit ze thuis met haar chronische ziekte. Ze loopt studievertraging op omdat ze niet fulltime stage kan lopen.” “Alsof ze later wel fulltime kan werken”, zei Aisha sarcastisch.

Het gesprek ging verder over Malik z’n klas waar regelmatig met ‘homo’ wordt gescholden zonder dat de docent ingrijpt. Dat je steeds aan moet geven of je man of vrouw bent, óók als je zoals Kaat een non-binair persoon bent. Dat er nog onvoldoende oog is voor lhbtqi+-studenten en dat als je dyslectisch bent, je het echt zwaar te halen hebt omdat opleidingen zich zo vast blijven klampen aan boeken en artikelen. “Topsporters en student-ondernemers barsten hier wel van de privileges”, zei Kaat. “En jij dan, Aisha? Jij moet bidden in een toilethokje van 2×2 waar ze de pot uit hebben gerukt”, zei Jill. “Van de pot gerukt”, grapte Malik. “Ik hou zó van dit clubje”, schreeuwde Jill. “Als het om studentenwelzijn gaat hebben wij nog wel een verlanglijstje.”

Stefan van Teeffelen is docent bij de opleiding Social Work in Den Bosch