Dag van de Ondernemer: ‘We willen lekker eigen baas zijn’

Het is de Dag van de Ondernemer en daarom spreekt Punt vandaag met twee verse ondernemingen: Retour Rumoer en Honk Twee. De bedrijven zijn opgezet door studenten en pas afgestudeerden van Avans.

Lieke Verhagen (20) en Lot Wels (18), studenten Ondernemerschap & Retail Management in Breda, moesten voor een opdracht een bedrijf oprichten. “Je hoeft niet per se écht een onderneming te starten, maar wij waren zo enthousiast dat we naar de KVK zijn gestapt”, vertelt Lot. “We kwamen wel uit bij mode maar wilden geen merk opzetten, dat is cliché dus gingen we verder dan dat.”

De studenten hadden een documentaire gezien over retourartikelen van kledingwebshops en kwamen er zo achter dat veel kleding wordt weggegooid. De verwerkingskosten van een retour liggen volgens Lieke en Lot rond de 10 euro. Dat is vaak niet rendabel voor een winkel. Het gevolg is dat winkels de kleding dan weggooien. “Wij kopen deze retourartikelen in voor minder dan dat de verwerkingskosten zijn. Vervolgens verkopen wij de kleding op onze site voor een aantrekkelijke prijs.” Dat kan volgens Lieke tussen de tien en twintig euro schelen.

Met hun bedrijfje Retour Rumoer willen ze kleding ‘redden’ en de levensduur langer maken. Ze kopen niet alleen retouren in, maar ook oude collecties die niet zijn verkocht in de uitverkoop. Voordat het op hun site gezet wordt, checken ze eerst of de kleding niet kapot is.

Hoe tegenstrijdig het ook klinkt, op Retour Rumoer kun je ook artikelen retourneren: “Volgens de wet mag je een retour niet verbieden, het is verplicht.” Toch proberen Lieke en Lot dat niet te stimuleren door een hele duidelijke productomschrijving toe te voegen en de retourkosten te verleggen naar de klant.

Dromen
Op dit moment staat het bedrijf nog in de kinderschoenen. “We zijn nu nog heel onbekend en niemand weet wie we zijn. Daarom gaan de sales niet zoals we hadden gehoopt”, zegt Lot. De focus lag de afgelopen periode vooral op het opstarten van de onderneming. Daarom is het nu tijd om aan de bekendheid te werken. De studenten hebben één droom: een groot bedrijf worden met eigen werknemers en een fysieke winkel.

Honk Twee

De tweede onderneming die recentelijk is gelanceerd, is Honk Twee. Niet door studenten, maar pas afgestudeerden. Noa (21) rondde haar studie Communicatie in juni af en Pien (25) deed dat gisteren! De twee vriendinnen zaten vier jaar samen in de klas en waren bestuurslid bij de studievereniging Comm.on. “Daar hebben we gemerkt dat we heel goed kunnen samenwerken en elkaar prima aanvoelen.”

De ondernemers hebben met hun bedrijfje meerdere activiteiten. Ze zijn een communicatiebureau dat vraagstukken aanpakt voor bedrijven binnen de horeca- en muzieksector. En ze begeleiden afstudeerders met onder meer hun scriptie. Aan dat laatste is volgens de pas afgestudeerden écht behoefte, weten ze uit eigen ervaring. “De begeleiding vanuit school is prima, maar er is te weinig connectie tussen afstudeerders en afgestudeerden. Wij hebben het al gedaan, dus wij kunnen Communicatiestudenten die afstuderen extra begeleiding geven.”

Samenwerking
Noa en Pien zijn druk bezig om tot een samenwerking te komen met Avans. Het gaat om een multidisciplinaire samenwerking, waarbij studenten tijdens hun studie de mogelijkheid krijgen om bij Honk Twee langs te komen. “Los van het begeleiden bij hun scriptie kunnen we de contacten met studenten warm houden. Ons netwerk binnen de horeca- en muziekbranche is groot en als we vanuit daar vraag krijgen voor bepaald werk, kunnen we de young professionals daaraan koppelen”, zegt Noa.

Honk Twee staat volgens de ondernemers dus letterlijk voor het tweede honk, maar ook voor eenvoud: ‘1+1=2’. De huidige situatie is voor studenten al complex genoeg, dus gaat Honk Twee het versimpelen.

Ondernemersvisie
De ondernemers leven volgens een motto: “We willen lekker eigen baas zijn.” Ze zijn ervan overtuigd dat ze dat ook kunnen. “Wij kunnen met zijn tweeën echt 100 procent ergens in vertrouwen en durven daarom ook maximaal risico te nemen.” Kleine stapjes nemen is niets voor de meiden. Ze zijn al bezig om een professionele kantoorruimte te regelen, zodat ze daar studenten kunnen ontvangen.