Driedelige workshop Black Lives Matter: ‘De dood van George Floyd zette me aan het denken’

Life Matters by Pexels

Op een laagdrempelige en toegankelijke manier het racismedebat leren begrijpen. Tijdens de driedelige workshop Black Lives Matter waagden studenten Social Work zich eraan. Punt sprak drie van hen over wat ze hebben geleerd en of het hun kijk op het debat heeft veranderd.

Alle drie de Social Workstudenten noemen ze de dood van George Floyd als aanleiding om deel te nemen aan de workshop. “Toen dat plaatsvond, stond heel social media vol met berichten over zijn overlijden”, vertelt Imke Markgraaf. “Dat zette me aan het denken en ik besloot eens te googelen naar politiegeweld in Amerika. Het aantal doden shockeerde me.” Ook mede-studenten Merel Verlaan en Louise El Belhadji zagen dat de dood van George Floyd veel losmaakte.

‘Een andere kleur dan ik’
Tijdens de workshop werden thema’s als geschiedenis besproken, beelden van documentairemaakster Sunny Bergman waarin ze kinderen spreekt over huidskleur en bespraken ze definities. “Ik stond er niet bij stil, maar als je zegt dat iemand een andere kleur heeft, kan dat niet fijn overkomen. Je kunt beter zeggen: ‘een andere kleur dan ik’. Nu ik dat weet, zal ik daar rekening mee houden”, zegt Louise.

Ook de term ‘slaven’ werd besproken. “Beter kun je zeggen ‘tot slaaf gemaakte’. Zij hebben er niet voor gekozen”, legt Merel uit. “Ik heb geleerd dat racisme ook in de kleine dingen zit en dat andere mensen kan raken.”

“Met racisme heb ik persoonlijk niet te maken gehad in mijn leven, maar ik heb het wel onder mijn neus zien gebeuren”, blikt Imke terug. “Tijdens mijn stage kreeg een zwarte jongerenwerker vaak negatieve uitlatingen over zijn huidskleur en toentertijd zei ik daar niets over. Door deze cursus wéét ik wat kan zeggen. Dat zal ik in het vervolg ook zeker doen.”

Eyeopener
Volgens projectleider Eva-Lisa Janssen heb je jaren nodig om de complexiteit van dit onderwerp goed te begrijpen. Toch koos ze er bewust voor om de workshop te verspreiden over ‘maar’ drie middagen. “Als het meer dagen zijn, denk ik dat studenten het teveel vinden. Toch vinden de drie studenten dat de cursus een goede opmaat is om het racismedebat beter te snappen. “Het was een eyeopener voor mij”, vertelt Imke. Louise zou graag willen dat de workshop langer doorgaat. “Er is meer voor nodig om de complexiteit onder de knie te krijgen. Daar wil ik nu zelf mee verder, zodat ik ook anderen kan helpen.”

In de maanden november en december wordt de workshop opnieuw gegeven. Op 24 en 30 november en 8 december duikt Eva-Lisa wederom het onderwerp in. Opgeven kan hier.