Geen Nederlands adres? Brexit kan duur worden voor Britse studenten

Britten die hier studeren maar niet wonen, moeten snel zijn: ze gaan het veel hogere instellingscollegegeld betalen als ze vóór 1 januari niet officieel staan ingeschreven bij een Nederlandse gemeente.

Uitvoeringsorganisatie DUO waarschuwde er een jaar geleden al voor: Britse studenten in het Nederlandse onderwijs die geen officieel adres in Nederland hebben, kunnen door de Brexit in de problemen komen. Bijvoorbeeld als ze ergens wonen waar ze zich niet mogen inschrijven van hun huisbaas of hospita.

Zo’n 3.400 Britse studenten volgen in Nederland een bachelor- of masteropleiding. Ze betalen hetzelfde collegegeld als Nederlanders en hebben soms recht op studiefinanciering. Na de Brexit zal er voor de huidige Britse studenten niets veranderen, beloofde minister Blok van Buitenlandse Zaken in 2018.

Corona
Maar dan moeten ze wel kunnen aantonen dat ze hier al vóór de Brexit studeerden én woonden. Vooral dat laatste is soms een probleem. Zo’n honderd Britse studenten van de Universiteit Maastricht bijvoorbeeld, staan niet ingeschreven in een Nederlandse gemeente, meldt Observant. Een deel van hen studeert vanwege de coronamaatregelen vanuit het Verenigd Koninkrijk en anderen wonen net over de grens, in België of Duitsland.

Daardoor dreigen ze straks – net als andere niet-EER studenten – het dure instellingstarief te moeten betalen: in Maastricht tussen de 8.000 en 32.000 euro. De universiteit zet daarom alles op alles om de Britse studenten vóór 1 januari ingeschreven te krijgen in het UM Guesthouse, waar momenteel zo’n 270 kamers leegstaan.

Brexit-loket
Volgens het Brexit-loket, de speciale website van de Rijksoverheid, hangt het toekomstige collegegeldtarief voor Britten in Nederland af van de afspraken die de EU en het VK maken over hun toekomstige relatie. Als die afspraken uitblijven “worden VK-burgers behandeld als niet-EU-burgers”, en betalen ze net als Chinezen en Amerikanen het hoge tarief.

Voor nieuwe Britse studenten zal dit na 1 januari in 99 procent van de gevallen gelden, verwacht de woordvoerder van minister Van Engelshoven. Hoe dan ook is het verstandig dat de huidige Britse studenten zich vóór 1 januari inschrijven bij een Nederlandse gemeente.