Hbo-studenten gaan mkb vernieuwen

Foto: Pixabay

Zo’n tweehonderd hbo-studenten kunnen begin volgend jaar aan de slag als ‘innovatietrainee’ in het midden- en kleinbedrijf. Ze gaan helpen met het vernieuwen van producten en diensten.

Het idee is dat het mkb nieuwe kennis en ‘high potentials’ in huis haalt en dat het hbo de banden met het bedrijfsleven verstevigt. Als tijdens de onderzoeksstage van een half jaar blijkt dat het klikt met een trainee, dan komt die een jaar lang in dienst om het onderzoek voort te zetten of de resultaten toe te passen. Lectoren van hogescholen zorgen voor begeleiding.

Pilot
Het gaat in eerste instantie om een pilot, waaraan dertien hogescholen meedoen, waaronder Avans Hogeschool. Ze zoeken in hun regio bedrijven die een innovatietrainee kunnen plaatsen. Na goedkeuring van hun onderzoeksplannen gaan de eerste trainees in januari van start.

Elke hogeschool kan maximaal 300 duizend euro krijgen voor de begeleiding van ten hoogste 15 trainees. Regieorgaan SIA, onderdeel van onderzoeksfinancier NWO, beoordeelt de plannen en stelt 3,9 miljoen euro beschikbaar voor de pilot.