Technische studenten Avans volgen master op de TU/e

HBO-TOP programma is een succes

Techniekstudenten van Avans die het afgelopen jaar het HBO-TOP programma hebben doorlopen doen het goed. Dat blijkt onder meer uit cijfers van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) die Punt heeft opgevraagd. De universiteit werkt aan een rapportage van het HBO-TOP programma.

Van de 31 studenten van Avans die dat programma afgelopen jaar hebben doorlopen, is 90 procent aan hun daadwerkelijke master begonnen. Ter vergelijking: van de 364 studenten die na hun studie een reguliere pre-master volgen, begint 70 procent aan hun master in Eindhoven.

HBO-TOP programma
Het HBO-TOP programma bestaat sinds 2016 en is voor uitblinkende studenten die na hun techniekopleiding bij Avans of Fontys een master aan de TU/e willen volgen. In plaats van een minor volgen zij een programma van zes maanden aan de universiteit in Eindhoven. Dat programma is niet voor iedereen: studenten worden door Avans geselecteerd. Als ze het succesvol afronden hoeven ze geen pre-master meer te volgen, maar kunnen ze gelijk instromen op de universiteit. Daarmee besparen ze een half jaar tot een jaar aan studietijd.

“Met deze resultaten zijn we blij”, zegt Martin Rodenburg, adjunct-directeur bij de Academie voor Industrie & Informatica van Avans. Volgens hem zegt het iets over de opleidingen van Avans. “Die zijn van voldoende kwaliteit om studenten goed voor te bereiden op het werkveld, maar ook op het doorstuderen. Een diploma van Avans is veel waard, de TU/e is erg positief over onze studenten.”

Goed georganiseerde hogeschool
De cijfers zeggen volgens hem ook iets over de kwaliteit van Avans als organisatie. “Het is een goed georganiseerde hogeschool. We hebben veel aandacht voor de studenten, die in staat worden gesteld het hoogst haalbare te halen. Ze kunnen bij ons groeien. Dat helpt in het beroepenveld én bij hun vervolgstudie”, zegt hij. “Ik ben blij voor de studenten.”

Ook Paul Rüpp, voorzitter van het College van Bestuur, is enthousiast over het HBO-TOP programma. “De belangrijkste drijfveer is dat studenten met deze samenwerking hun kansen optimaal kunnen benutten”, zegt hij. “Het is van belang dat de master naadloos aansluit op hun bachelor. Door dit programma verliest de student ook geen tijd.”

Naast de TU/e heeft Avans Hogeschool ook afspraken met onder andere de Universiteit Tilburg en Universiteit Wageningen.