Het dragen van een mondkapje binnen Avans is per direct verplicht

Het is sinds vandaag verplicht om binnen de schoolmuren van Avans een mondkapje te dragen en anderhalve meter afstand te bewaren. Doe je dat niet, kan de toegang tot het gebouw je vanaf volgende week worden ontzegd.

Om de verplichting mogelijk te maken, moest het in de huisregels van Avans worden opgenomen. Dat is nu gebeurd. Dinsdagmiddag stemde de Avans Medezeggenschapsraad (AMR) in met het voorstel om het te verplichten.

Toezichthouders en medewerkers van Facilitaire Dienst (DIF) zullen actief gaan handhaven op het naleven op de regels. Zij zullen bij de entree staan en door het gebouw rondlopen. Vanaf 9 november kan de toegang tot het gebouw je worden ontzegd als je geen mondkapje draagt of opzet. ”Tot die tijd kan iedereen de maatregel laten bezinken en eraan wennen”, laat een woordvoerder van Avans weten.

Praktijk- en vaardigheidsonderwijs
Als je in een leslokaal of werkruimte met 1,5 meter afstand van elkaar zit, kan het mondkapje af. In ruimtes waar praktijk- en vaardigheidsonderwijs plaatsvindt en het onmogelijk is om die afstand te bewaren, is het verplicht om een mondkapje te dragen. Zolang dit veilig is en er geen andere laboratorium- of werkplaatsregel geldt.

Bitter noodzakelijk
”Het zijn maatregelen waar niemand gelukkig van wordt, want het beperkt ons in onze vrijheid. Maar ze zijn nu bitter noodzakelijk om verdere verspreiding van het virus te voorkomen”, zegt Paul Rüpp, voorzitter van het College van Bestuur. ”Dat lukt alleen als we ons aan de regels houden en dat samen doen. Zo kunnen we de hogeschool open houden en zoveel als mogelijk is fysieke lessen laten plaatsvinden. Denk aan elkaar, denk aan jezelf.”