Informatiepiet op pad: hoe vieren studenten Sinterklaas?

Nederland zet weer massaal zijn schoen en dat kan maar één ding betekenen: Sinterklaas is in het land. De goedheiligman laat zich niet zomaar uit veld slaan en koos het ruimte sop waarna hij richting Zwalk voer. Daar komt zelfs geen corona tussen, maar er zijn wel beperkingen dit jaar. Informatiepiet stapte het Avansgebouw in Tilburg binnen en vroeg studenten naar hun sinterklaasplannen.

In eerste instantie is het zoeken naar studenten, want het is behoorlijk rustig op de Cobbenhagenlaan. In Xplora stuit piet op Bouwkundestudenten Jessica Smolders en Mees van der Weele. De twee gaan het dit jaar niet vieren, maar dat ligt niet zo zeer aan de coronamaatregelen. “Het enige wat ik altijd deed is met mijn neefjes en nichtjes naar de intocht kijken. Maar eerlijk gezegd maakt het mij niet uit dat die niet door ging, haha”, vertelt Jessica.

Verplaatsen naar kerst
Francis Frijlink studeert ook Bouwkunde in Tilburg en viert het normaal gesproken met zijn familie. “Dit jaar heb ik er nog niks over gehoord dus ik verwacht dat het niet doorgaat. Vorig jaar trokken we wel lootjes. Met vrienden gaan we meestal een hapje eten in plaats van surprises maken.” Dat zal Francis ook aan zich voorbij moeten laten gaan.

Student Technische Bedrijfskunde Fabienne Maatjes gaat er wel helemaal voor. Ze gaat namelijk twee keer sinterklaas vieren. Uiteraard wel volgens de maatregelen. “Ik ga een avondje met vrienden sinterklaas en kerst combineren. We kopen cadeautjes voor elkaar en trekken dan lootjes of doen een dobbelspel.” Bij Fabienne thuis wordt het ook gevierd “omdat iedereen het leuk vindt. Ik denk overigens dat veel mensen het gaan verplaatsen naar de kerst, omdat de vooruitzichten qua maatregelen dan beter zijn.” Premier Rutte kondigde eerder deze week aan dat er tijdens kerst waarschijnlijk zes gasten uitgenodigd mogen worden in plaats van twee. Niels Kalfsvel zit naast Fabienne en zegt dat het bij hem in verband met corona niet doorgaat: “Als er al iets wordt gedaan, zal het vrij last minute worden.”

Cadeautjes afgeven
Op de weg naar de uitgang komt informatiepiet nog een studiegroepje tegen. Eén van hen is Bouwkunde student Lieke de Jong die surprises gaat maken met de familie. “Opa en oma zijn er normaal gesproken wel bij, maar nu kan dat niet. We geven cadeautjes voor hun dit jaar af.” Op de vraag welk lootje ze heeft getrokken antwoordt ze aarzelend: “Papa.” Maar verklappen is niet erg want Lieke weet ook wie haar vader heeft: “Ik vroeg voor de grap wie hij had en toen versprak hij zich.”