International Business Week: Thom inspireert met zijn ethische verantwoorde ondergoedonderneming

Na een studietrip naar Tanzania raakte Thom Uildriks gemotiveerd om een ethische onderneming op te starten. Dat is met ondergoedonderneming Moja gelukt. Tijdens de International Business Week, die deze week online plaatsvindt, vertelde hij erover. Punt woonde de sessie bij.

Hoe start je als student een onderneming met impact? Die vraag stond centraal tijdens een rondetafelgesprek op donderdagmiddag met Thom Uildriks, oud-student aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Hij startte een paar jaar geleden samen met vrienden Spijk en Elissa een ethische onderneming en stichting Moja, dat verantwoord ondergoed produceert. Voor elke verkochte onderbroek wordt van een gedeelte van de opbrengst ondergoed en maandverband gemaakt voor scholieren in Tanzania.

Acht tweedejaarsstudenten en een docent luisterden via Teams aandachtig naar het verhaal van Thom. Hij vertelde over de reden waarom hij het bedrijf opzette, hoe dat in zijn werk gaat en gaf tips aan studenten die ook overwogen een eigen onderneming op te zetten. Zij stelde zelf ook vragen, waardoor er een interactief half uur ontstond.

Verkoop een impact, niet een product
Zo vroeg student Stavros Pavlakis zich af hoe Thom op sociale media de marketing verrichtte voor zijn bedrijf, dat zich focust op vrouwen van 25 tot 35 jaar die een veganistische leefstijl hebben en veel sporten. ”Het is belangrijk dat wij niet per se het product verkopen, maar een impact”, antwoordde Thom.

”We willen mensen erop wijzen dat ondergoed in sommige landen niet voor iedereen toegankelijk is. Dat heeft gevolgen voor levens. Meisjes gaan daardoor vaak niet naar school en lopen zo een achterstand op. Daar begint het mee, dat willen we aan onze klanten laten weten. Het puur kopen van onderbroeken kunnen klanten ook bij andere merken doen.”

1 naar 10
Student Noëlle Manders volgde met de vraag wat de doelen van Thom en zijn bedrijf waren. Er kwam een oprecht, eerlijk antwoord. ”Ik ben goed in een bedrijf opzetten en van nul naar een gaan, maar niet van een naar tien”, zegt hij. ”Ik zie mezelf dus best over een paar jaar een ander bedrijf opzetten.”

Altijd blijven lachen
De belangrijkste tip die Thom als slot gaf aan de studenten was dat je als startende ondernemer altijd moet blijven lachen. ”Een start-up hoort leuk te zijn. Als het harde werken je niet bevalt, is er iets mis”, zegt hij. ”Ook is de reis belangrijker dan de bestemming. Dat is een vreselijk cliché, ik haat het om dit te zeggen, maar het is echt zo. En zorg ervoor dat je niet heel erg goed bent in één ding, maar een beetje goed in een hele hoop dingen.”