Oud-student Verpleegkunde Jessie werkt in een corona-teststraat

Een jaar geleden bestond het beroep nog niet eens: bemonsteraar in een corona-teststraat. Nu weet iedereen waar je het over hebt. Jessie Hendrikx, die in 2019 afstudeerde bij Verpleegkunde in Breda, werkt sinds kort naast haar ‘gewone’ baan in een teststraat. “Veel mensen zijn angstig door verhalen die de ronde doen.”

“Ik blijf altijd rustig, ook al zijn mensen soms in paniek”, zegt Jessie. “Dan gillen ze of doen ze hun hoofd steeds verder naar achteren. Heel soms moeten ze huilen. Ik probeer wel door te gaan met de handeling waar ik mee bezig was, anders moet ik weer helemaal opnieuw beginnen. En achteraf zeggen mensen bijna altijd dat het meeviel.”

De oud-student vond haar eerste dag best spannend, maar merkte al snel dat je niet veel verkeerd kunt doen. Je doet een wattenstaafje in iemand neus tot je niet verder kunt en draait die vervolgens een paar keer rond. “Ik was eigenlijk meer gespannen voor de uitslag van mijn eigen test.” Ze werkt steeds samen met een ‘administrator’, die ervoor zorgt dat de gegevens van iedereen kloppen, zodat de testuitslag ook op het juiste mailadres binnenkomt. Ook zorgt de administrator ervoor dat positieve testuitslagen worden doorgegeven aan de GGD.

Hospice
Jessie liep al even rond met het idee om in een teststraat aan de slag te gaan. Sinds ze is afgestudeerd, werkt ze in een hospice in Breda. Normaal gesproken 24 uur per week, maar de afgelopen tijd meer uren. Daarom kon ze het werk in een teststraat er niet bij doen. Nu ze in het hospice weer 24 uur werkt, besloot ze zich aan te melden.

“In een gesprek in Teams kreeg ik uitleg over wat het werk in de teststraat inhoudt, wat ik kan verwachten en wat er van mij verwacht wordt”, vertelt Jessie. “Dat voelde van beide kanten goed.” In het hospice werkt ze met een kwetsbare doelgroep, dus zei ze pas ‘ja’ na overleg met haar manager. “Die staat erachter, ik draag in de teststraat beschermende kleding en word zelf ook regelmatig getest.”

Goed beschermd
Ingepakt in een schort met lange mouwen, met een speciaal FFP2-masker en spatscherm voor, haarnetje en handschoenen aan, voelt Jessie zich veilig tijdens haar werk. “Ik heb ook weleens gekozen voor zo’n wit ‘astronoutenpak’, omdat een schort niet prettig voelde.”

Voor een particulier bedrijf neemt Jessie sneltests af in Waalwijk en Oosterhout. In die teststraten komen veel mensen die op verzoek van hun werkgever worden getest. “Ook werknemers uit het buitenland bijvoorbeeld. Ze worden getest zodat ze niet in quarantaine hoeven. De taalbarrière maakt het soms lastig om uit te leggen hoe het in z’n werk gaat.” Een half uur na de test is duidelijk wat de uitslag is.

Jessie vindt haar werk in de teststraat leuk. “Het is fijn om mensen duidelijkheid te kunnen geven. Zeker nu mensen vaker verkouden zijn. Op drukke momenten kun je drie tests doen in tien minuten, maar als het rustiger is, is het gezellig met z’n tweeën.”

Wil je ook in een teststraat werken? Stuur een appje aan Roy 06- 86847016 of Marieke 06-86859784 van T&S voor meer informatie