Punt zoekt uit: hoeveel geef je uit in coronatijd?

Image by Astryd_MAD from Pixabay

Volgens het Nibud geeft de gemiddelde student €1044 uit per maand. Het instituut berekent dat een student iedere vier weken (gemiddeld) zo’n €146 besteedt aan uitgaan, ontspanning en sport. Nu de coronacrisis is uitgebroken, zijn de kroegen echter gesloten en ligt sporten aan banden. De uitgaven van studenten zijn dan ook veranderd. Als tweedejaarsstudent nam ik de proef op de som. Ik hield de hele maand oktober bij wat ik uitgaf en waaraan.

Conclusie
Van tevoren dacht ik dat ik niet zuinig met mijn geld omga, maar ik blijk het netjes te doen in vergelijking met ‘de gemiddelde student’. Voor zijn of haar uitgaven van €1044 moet je behoorlijk wat werken, lenen of van wel hele gulle familieleden krijgen.

Aan het einde van de maand kom ik op een verschil van meer dan vierhonderd euro, wanneer ik mijzelf met de cijfers van het Nibud vergelijk. Als er geen corona was, zou ik zeggen: daar kun je leuk van op vakantie gaan.