Student in het buitenland: ‘We houden ons aan de regels, de politie is heel streng’

Lonneke Hulsen, vierdejaars Technische Bedrijfskunde in Tilburg, is voor haar vrije minor in het Spaanse Valencia. Het weer is goed, de stad is superleuk en de vakken die ze volgt zijn interessant. “Toch zit ik hier met het gevoel dat ik elk moment m’n spullen moet pakken.”

Toen Lonneke samen met een studiegenoot naar Valencia vertrok, had dat deel van Spanje geel als reisadvies. “Maar dat veranderde toen we er twee dagen zaten”, vertelt Lonneke. “Heel Spanje werd oranje door het toenemende aantal coronabesmettingen.”

De student heeft zich desondanks altijd veilig gevoeld. “De situatie is niet zoals in Barcelona of Madrid. Ik ben blij dat ik hier zit. Tot nu toe konden we ook nog van alles doen: naar school, winkelen, lunchen. Meer dan vriendinnen in Nederland mochten.” Valencia is een echte studentenstad, met leuke barretjes en plekken waar je goedkoop kunt eten. Wat ze niet heeft kunnen ontdekken is het uitgaansleven. Ook worden er geen feestjes georganiseerd.

Een van de vele tentjes aan het strand

Strenger
De eerste weken van haar verblijf maakte ze met medestudenten – “in kleine groepjes en met mondkapjes” – uitstapjes naar mooie plekken in de omgeving, ging ze naar het strand of sporten in het park. Onlangs ging een avondklok in en moest de regio een week ‘op slot’. Ook al waren de studenten in Valencia vrijer dan veel studenten in Nederland zijn, ze volgen de regels wel strikter op. “Daar is geen twijfel over, de politie hier is veel strenger.”

Als het echt de verkeerde kant op gaat, gaan Lonneke en haar reisgenoot naar huis. Het volgen van het nieuws is best lastig, omdat alle informatie in het Spaans is. “Over de avondklok die werd ingesteld hoorden we eerst roddels. Dan ga je zelf zoeken op Google, hoor je wat van meiden in de klas en lees je wat in Facebookgroepen. Zo moesten we erachter komen wanneer de avondklok inging.”

Links: uitzicht vanuit de school op de haven

Spaans leren
Aan de Valenciaanse business school EDEM volgt Lonneke Engelstalige vakken van twee opleidingen. Productiemanagement bijvoorbeeld, waar ze bij Avans al veel over leerde. “Die kennis ga ik nu verdiepen.” Maar ook nieuwe vakken als sales en digital business. En daarnaast Spaans. “Dat is maar twee uur in de week. We proberen het af en toe wel te spreken, het is leuk om mee bezig te zijn. Maar het gaat pas echt snel als je er veel tijd in steekt.”

Het plan is nu om half december naar Nederland te vliegen, daar tien dagen in quarantaine te gaan en dan met familie kerst te vieren. Na de kerstvakantie gaat Lonneke terug naar Valencia om het semester af te ronden. “Als dat tegen die tijd nog kan.”