Student op stage: Van baantje als kassière naar het hoofdkantoor van Jumbo

Vierdejaarsstudent Human Resource Management (HRM) Rozelinde van Doorn werkte vroeger als bakker in EMTÉ. Nu loopt ze stage op het hoofdkantoor van Jumbo. ”Ik hoef nu geen bakkershoedje meer op te zetten!”

Zes jaar had Rozelinde een bijbaantje in de supermarkt. Ze stond in de bakkerij, achter de kassa en vulde vakken in de winkel, die in 2018 door Jumbo werd overgenomen. ”En nu werk ik daar, op het hoofdkantoor. Het is daarom extra leuk om er stage te lopen. Ik heb die transitie gezien”, vertelt de student in Den Bosch. ”Het is heel leuk om te zien hoeveel moeite Jumbo daarin heeft gestoken.”

Nostalgie is niet de enige reden dat Rozelinde het leuk vindt om bij Jumbo stage te lopen. ”Het is een hele mooie, bekende organisatie. Jumbo hoort bij de grootste bedrijven van Nederland”, zegt ze.

Samenwerking tussen Jumbo en Avans
Wat ook meespeelt: Jumbo en Avans werken sinds 2019 samen. Medewerkers van de supermarkt kunnen duaal de opleiding HRM bij Avans volgen. Daar combineren zij hun studie met werken. De stage van Rozelinde sluit daarop aan. ”Mijn onderzoek richt zich erop om te kijken in hoeverre de studie aansluit bij het werkveld en waar de verbeterpunten liggen. Ook ga ik kijken hoe de samenwerking kan worden uitgebreid op het gebied van kennisdeling, employer branding en het aannemen van stagiaires”, zegt ze enthousiast. ”Een erg interessante opdracht waar ik mijn tijd goed in kwijt kan.”

Meer stageverhalen lezen? Hilary loopt stage bij het Nederlands Forensisch Instituut in Den Haag.

Minder kaders
De stage en het afstuderen van de student duurt acht maanden. In die tijd heeft ze vier producten waar ze aan moet werken. Een projectvoorstel, de diagnose- en adviesfase en de implementatie. ”We mogen zelf invullen wanneer we waar aan werken. Er zijn wat minder kaders”, vertelt Rozelinde. ”Door deze manier van werken moet ik als student echt mijn best doen om goede adviezen te schrijven. Ik moet ze namelijk ook implementeren.”

Een wat langere tijd stage lopen vindt ze niet vervelend. ”Het leuke is dat ik werk aan een opdracht met toegevoegde waarde voor het bedrijf. Het eindresultaat komt niet ergens op de bovenste plank te liggen. Het wordt straks echt gebruikt.”

Het hoofdkantoor van Jumbo zit in Veghel. Met het openbaar vervoer is dat voor de student uit Veen niet te doen, dus gaat ze met de auto. ”Ik wilde zo’n mooie stage niet afzeggen omdat het ver reizen was. Door corona werk ik ook niet elke dag op kantoor. Dat scheelt”, zegt ze. ”De dagen dat ik daar wel ben zijn heel leuk. Het team is gezellig en ik kan met andere stagiaires overleggen over mijn opdracht. Dat is heel fijn. Èn ik hoef nu geen bakkershoedje op te zetten, haha!”

Initiatief nemen
Rozelinde heeft nog geen concrete doelen voor zichzelf gesteld voor de komende maanden. Daar is ze nog mee bezig. Wel weet ze al dat ze gaat proberen meer initiatief te nemen. ”Nu heb ik nog een stagebegeleider. Maar als ik straks het bedrijfsleven in ga, is dat anders. Ik wil me laten horen in vergaderingen en zelf dingen aandragen. Dat lijkt me een goed doel.”

Student zijn bij Avans heeft het voordeel dat Rozelinde korte lijntjes heeft binnen de school en weet waar ze moet zijn. Die kennis wil ze benutten door namens Jumbo met verschillende takken binnen de hogeschool te gaan netwerken, zoals het Ondernemerscentrum. ”En ik roep docenten, studenten en medewerkers op zich bij me te melden als ze ideeën hebben om de samenwerking tussen Jumbo en Avans te bevorderen. Ze mogen me gewoon een mailtje sturen!”

Mailen kan naar rc.vandoorn@student.avans.nl