Terug naar overzicht

Studeren in coronatijd: hoe beleefden de eerstejaars hun eerste periode?

Ze worden ook wel de ‘genaaide generatie’ genoemd; jongeren die dit jaar met een studie zijn begonnen. De afsluiting van hun middelbareschooltijd was niet zoals ze hoopten en corona boorde ook nog de examenreis en het gala door hun neus. Nu zijn ze gestart met een studie zonder bruisende introductietijd en met online colleges. Ze hebben net hun eerste tentamens gehad.

Norah van de Schraaf, Pabo in Breda

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 20200604_114732_012-399x532-1.png

Op de vraag hoe Norah de eerste periode op de Pabo vond, heeft ze vlot haar antwoord klaar. “Ik vind het echt geweldig, ik weet zeker dat ik de juiste studie heb uitgekozen”, vertelt ze opgewekt. “De lesstof is heel interessant en ik mag het ook al gelijk toepassen in de praktijk op mijn stage.”

Nieuwsgierige kinderen
Norah loopt namelijk stage in groep zes van een basisschool in Bergen op Zoom. Daar is ze echt juf. “Ik was er wel een beetje zenuwachtig voor, maar het is super. Ik heb al eigen opdrachten met de kinderen gedaan. Die zijn erg enthousiast”, vertelt ze. Ook is ze er al achter gekomen dat kinderen héél nieuwsgierig zijn. “Ze vroegen gelijk of ik al een vriend had en of ik getrouwd was. Ze dachten dat een andere stagiaire mijn vriend was. Toen heb ik ze uitgelegd dat dat niet het geval was. Nu zijn ze daar gelukkig mee gestopt.”

Bekijk hieronder de vlog die Norah voor Punt maakte.

Momenteel bereidt de Zeeuwse student zich voor op haar eerste tentamens. Ze heeft een casustoets, een kindprofiel en een taaltoets. ”Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet verwachten. Een beetje spannend is dat dus wel”, zegt ze. “Ik leer er dus maar goed voor, liever teveel dan te weinig. Ik heb er wel vertrouwen in.”

Geen standaard studiejaar
In de eerste aflevering van deze serie gaf ze aan bang te zijn voor een saai studiejaar, door het overgrote deel aan online colleges. Daar komt ze nu enigszins op terug. “Het is natuurlijk geen standaard studiejaar”, vertelt ze lachend. “Maar ik mis wel echt het fysieke samenkomen met al mijn klasgenoten. Onze klas wordt in drieën gesplitst, dus een groot gedeelte ken ik nog niet echt.”

“Ook mis ik de feestjes en dan de volgende ochtend met een kater op school zitten. Het echte studentenleven is dit niet. Nu studeer je vooral en doe je weinig herinneringen op. Maar dat komt vast wel goed, daar heb ik nog vier jaar voor.”

Twan van Heumen, International Business in Den Bosch

Twan van Heumen

“Wij werken niet met tentamens, maar met projecten. De theorie die we leren, passen we gelijk toe in de praktijk”, vertelt Twan opgewekt. “Dat vind ik een stuk fijner werken dan stof uit je hoofd leren en dat op papier zetten. De relevante informatie die ik leer, zoals hoe je een plan van aanpak voor een bedrijf moet opstellen, zet ik nu gelijk in.”

Het project uit de eerste periode stond in het teken van ‘creation’. Samen met studiegenoten stelde hij een bedrijfsplan op voor tweedehands autodealer Bas Vans, om meer aandacht voor ze te genereren in West Duitsland. Nu begint hij aan ‘deal closing‘. “Ik denk dat dat nog leuker wordt dan de vorige periode. Dat ligt me denk ik iets beter.”

Online bevalt
Twan heeft een keer per week fysiek college. De rest van zijn lessen vinden online plaats. Tot nu toe heeft dat nog geen invloed op zijn productiviteit en motivatie. “Natuurlijk ben ik het liefst vaker op school. Maar als mijn projectgenoten hun camera en microfoon aan hebben staan gaat het online echt goed”, zegt hij. “Iedereen luistert goed naar elkaar, we geven elkaar goede feedback en ook het contact met de docenten gaat goed. Ik ben ook gemotiveerd, want ik wil graag mijn propedeuse halen.”

Het enige wat hij jammer vindt is dat de online lessen ten koste gaan van de sociale interactie met studiegenoten. Maar ondanks dat beschouwt hij zijn projectgenoten al wel als vrienden. “Ik ben een makkelijke prater en heb goed contact met iedereen. Het liefst zou je ook met ze willen uitgaan. Dat dat niet kan is minder. Dat is dan wel ook gelijk het enige jammere: Avans is verder een hele fijne, leuke plek om te studeren. Dat vind ik echt.”

Via Netflix Spaans en Engels leren
Voor het komende blok heeft Twan zichzelf als doel gesteld beter te worden in Spaans en Engels. Daar heeft hij al een slimme manier voor bedacht. “Ik ga series kijken op Netflix, maar dan met Spaanse ondertiteling. Zo hoop ik de taal straks beter te kunnen verstaan en ook te spreken”, legt hij uit. “Ook ga ik veel boeken in het Engels lezen, om mijn woordenschat uit te breiden. Op mijn opleiding is het belangrijk om die talen goed te beheersen.”

Rinske Meerenga, International Business in Den Bosch

Rinske Meerenga

Rinske Meerenga, die net als Twan International Business studeert, vertelt dat ze de juiste studiekeuze heeft gemaakt. “Tot nu toe vind ik het namelijk een interessante, leuke studie met goede docenten en opdrachten.” In de eerste periode heeft ze zich bezig gehouden met visual design. “We moesten het design ontwerpen voor een product. Volgend blok richten we ons op onderhandelen.”

Daarvoor heeft Rinske al verschillende TedTalks bekeken. “Er wordt bij International Business veel zelfstudie verwacht en omdat ik in de laatste weken van het eerste blok maar geen herkansing had, ben ik alvast gaan voorbereiden op het nieuwe blok.”

Jesse Vermeulen, HBO-Rechten in Den Bosch

Rechtenstudent Jesse

De tentamens van Jesse gingen goed. Het hoogste punt haalde hij voor de beroepsproducten, een acht. “Omdat ik slechtziend ben, werden de lange tentamens mondeling afgenomen. Ik ben erg tevreden over hoe mijn tentamenweek ging.”

In de eerste aflevering van deze serie gaf Jesse aan dat hij zich wel wat zorgen maakte over het sluiten van vriendschappen nu vrijwel alle lessen digitaal plaatsvinden. Dat blijft volgens hem nog steeds lastig. “Je ziet elkaar maar één keer per week, dus echt vrienden kun je niet maken. Wel is het fijn dat we als studenten het contact kunnen onderhouden.”

De binding met de studie en docenten is er volgens hem wel. “Ik ervaar dat het lastiger is om vragen te stellen in de online lessen. Maar docenten zijn over het algemeen goed bereikbaar als je vragen hebt.”

Max van Raamsdonk, International Business in Breda

Niet alle eerstejaars beginnen ook aan de tweede periode bij Avans. Max van Raamsdonk is er daar een van. De in België wonende student had hoge verwachtingen van zijn studie International Business, die hij volgde op afstand, maar het viel helaas tegen. “Ik vond het niet praktijkgericht genoeg en had veel vakken die ik niet verwachtte”, zegt hij. “Aan Avans zelf lag dat niet, het was puur de inhoud die niet beviel.”

Goede begeleiding
Zijn eerste twijfels besprak hij met projectgenoten, daarna volgde een gesprek met zijn coach. “Dat vond ik heel moeilijk. Ik dacht altijd dat dit dé studie voor mij zou zijn. Toen bleek van niet, maakte me dat onzeker”, vertelt hij. “Aan mijn coach Roland van Blerck had ik erg veel. Hij vertelde dat ik moest doen wat me gelukkig maakte. Toen hakte ik de knoop door.”

Max neemt een tussenjaar en gaat in die tijd aan de slag als sales representatieve voor een Belgisch telecombedrijf. “Dat zakelijke krijg je er niet uit”, vertelt hij lachend. Over een jaar gaat hij waarschijnlijk International Journalism studeren in Mechelen. Tot die tijd heeft hij nog advies voor studenten die overwegen te stoppen met hun studie. “Je moet eerlijk zijn tegenover jezelf. Zoek steun bij anderen”, vertelt hij. “Het voelt misschien niet fijn om te stoppen, maar je verdient het niet om ongelukkig te zijn.”

In deze reeks volgen we gedurende het schooljaar verschillende eerstejaars die bij Avans studeren. In de eerste aflevering stelden zij zichzelf voor.

Meer lezen?