Verkeerde studiekeuze? Avans helpt je erachter te komen wat je écht wil

Het komt vaker voor dan je denkt: studenten die na aantal maanden erachter komen dat ze toch niet op de juiste plaats zitten. Maar ook tweede- en derdejaars zijn soms onzeker over hun opleiding. Avans Extra komt met een speciaal SWITCH-traject dat studenten met studietwijfels gaat helpen.

Iedere Avansstudent die twijfels heeft, wil stoppen of al is gestopt met de studie is welkom bij SWITCH. In het programma van zes weken krijgen deelnemers een keer per week workshops en opdrachten. Daarnaast is er persoonlijke begeleiding om erachter te komen welke opleiding het best bij hen past.

Het zijn zeker geen lessen of colleges, maar volgens coach Daniëlle Keijzers is het meer een ‘roadtrip’. “Het is een ontdekkingsreis naar je eigen kracht. Je gaat jezelf beter leren kennen en dat is nodig om tot een juiste keuze te komen”, zegt Daniëlle. “Studenten kunnen gedurende de studie aardig de weg kwijt raken en dat is begrijpelijk. Er rust veel maatschappelijke druk op hen en de verwachtingen zijn hoog.” Samen met Margon Backx heeft ze de inhoud van het programma samengesteld, dat bestaat uit drie hoofdthema’s: Waar kom je vandaan? Waar sta je nu? Waar ga je naar toe? Een specifieke opdracht om erachter te komen waar je vandaan komt, is een biografische opdracht met een stamboom van je familie en belangrijke momenten uit je levensloop.

Na de zes weken
Aan het einde van SWITCH weet je waar je staat als student, het hoofddoel is namelijk een nieuwe keuze kunnen maken. De coaches gaan samen met de deelnemers een toekomstplan maken dat past bij die keuze. “Dat kan vrijwilligerswerk zijn, inschrijven voor cursussen of aanmelden bij een andere studie zijn”, zegt projectleider Eva-Lisa Janssen. Het hoeft niet per se om een opleiding binnen Avans te gaan. “Als een andere onderwijsinstelling de oplossing is dan kan dat ook. Het is niet zo dat studenten direct kunnen wisselen van opleiding, ze moeten wel wachten tot het volgende inschrijfmoment.” Dat ziet de projectleider graag anders: “Je eigen vakkenpakket samenstellen lijkt mij meer van deze tijd. Avans is wel al keihard bezig om het onderwijs flexibeler te maken.”

Lees meer: Avansstudenten kiezen straks een stamopleiding en hebben de mogelijkheid om 25 procent te ‘shoppen’ bij andere opleidingen binnen de hogeschool.

Hoge uitval
Volgens het Algemeen Dagblad vrezen studentenorganisaties voor een hogere studie-uitval door de coronamaatregelen. Avans was al langere tijd op zoek naar een manier om de uitval van studenten terug te dringen. Volgens Eva-Lisa wordt er altijd veel gepromoot, maar nog te weinig gedaan om studenten te helpen bij twijfels tijdens de studie: “Als we veel aan de voorkant doen, is het ook de bedoeling dat we aan de achterkant ook studenten opvangen die uitvallen. En dat doen we nu ook.”

Inschrijven
Er zijn nog vijftien plaatsen beschikbaar en inschrijven kan tot a.s. zondag 15 november. Je hoeft geen studentnummer meer te hebben, dus ook als je al uitgeschreven bent, ben je welkom.

Inschrijven kan hier. Of neem contact op met el.janssen@avans.nl.