Corona: wat doen Bredase studentenverenigingen?

Illustratie: Elmarye Aaij

Dit studiejaar trokken studentenverenigingen vijftig procent meer leden dan vorig jaar. Vermoedelijk hoopten de nieuwe leden via de verenigingen nieuwe mensen te ontmoeten, nu het onderwijs veelal online verloopt. Hoe zorgen de Bredase studentenverenigingen voor die verbinding, in een tijd dat samenkomen lastig is?

C.S.V. Ichthus

“Op verenigingsavonden, die één keer in de twee weken plaatsvinden, zorgen we voor een samenkomst waar iedereen 1,5 meter afstand houdt. Dat kan prima, gezien onze locatie en ons ledenaantal. Daarnaast hebben wij eens per twee weken kringavonden. Die vinden in kleine groepjes plaats bij iemand thuis. Ook worden er regelmatig vanuit het landelijke bestuur van Ichthus online activiteiten georganiseerd, zoals speeddaten, gastsprekers of spelletjesavonden. Uiteraard vinden wij het erg jammer dat we op dit moment niet met elkaar naar onze stamkroeg Bruxelles kunnen gaan en niet kunnen stappen. We kijken ernaar uit om weer leuke dingen te kunnen doen met zijn allen!”

SV Maximus

“In het begin van de coronatijd, tijdens de eerste lockdown, zijn we begonnen met buitenspellen waaraan je in een twee- of viertal kon deelnemen. Dit waren spellen zoals vossenjacht, Weerwolven en Het Jachtseizoen. Ook hebben we online een bingo en een quiz gedaan.
Na de eerste lockdown konden we weer gezellig borrelen met maximaal vier personen aan een tafel. Dit konden we binnen en buiten doen bij onze eigen sociëteit Het Forum. Inmiddels is de horeca al een tijdje dicht en zijn we op zoek gegaan naar een online invulling.

We hebben nu elke week de mogelijkheid om online te borrelen via het platform Discord. Dat werkt, na vele opties geprobeerd te hebben, het beste. Daarbij organiseren we leuke activiteiten en zo hebben we inmiddels al een bierproeverij, online bingo, speeddate met een dobbelspel met vragen en jongens tegen de meisjes gehad. En er komen nog leuke activiteiten aan rondom sinterklaas en kerst.”

SV Virgo

“Momenteel zijn we zeker bezig met het bedenken van verschillende online activiteiten. De ideeën zijn echter nog niet concreet dus ik kan er helaas nog weinig over vertellen.”