Week van de Internationale Student: ‘Mijn familie heb ik sinds vorige zomer niet meer gezien’

Bij Avans studeren veel studenten uit het buitenland. Hoe ervaren zij het hier? Philbert Rugamba, derdejaars ESSET in Breda, kwam op de hogeschool terecht dankzij Google. Door covid-19 heeft hij al sinds juni geen klaslokaal van binnen gezien en dat voelt gek: “Het is de reden dat ik hier ben.”

“Ik wilde iets studeren in de richting van milieukunde, in Europa”, zegt Philbert. “En de opleiding moest Engelstalig zijn. In Google stond Avans bovenaan.” Zo kwam Philbert in Breda terecht, bij de opleiding Environmental Science for Sustainable Energy and Technology (ESSET). “Het aanmelden ging heel eenvoudig.”

Voordat hij daadwerkelijk naar Breda kwam, zocht hij achtergrondinformatie. “Ik wist wat over Amsterdam, dat Nederlandse mensen lang zijn en veel koffie drinken. En dat de meerderheid Engels spreekt.” De eerste vijf maanden in Nederland waren niet makkelijk voor Philbert. Hij kende niemand, moest wennen aan het weer en aan het tempo van zijn opleiding.

Integratie
In het huis waarin hij woonde, dat geregeld was door Avans, kwam de ESSET-student al snel in contact met andere internationale studenten. En op school ook met Nederlandse studenten. ESSENCE, de vereniging van de opleiding, organiseerde – pre-corona – allerlei activiteiten. Met z’n allen naar de Efteling of naar een café. “Het internationale klimaat verbaasde me. Avans heeft echt geholpen bij mijn integratie.”

Lees ook: Week van de Internationale Student: ‘Ik wil Nederlanders adviseren wat meer te relaxen’

Sommige klasgenoten heeft hij al sinds maart niet gezien, met anderen sprak hij wel eens af in het park om een paar biertjes te drinken. En vrienden die hij buiten school maakte, ziet hij zo’n twee keer per week. “Dat helpt me om geestelijk gezond te blijven”, zegt Philbert. “Vooral in het begin van de coronacrisis was ik paranoïde, dacht ik dat de apocalyps gekomen was.”

Facetime
Elke zomer gaat Philbert naar zijn familie in Rwanda, maar door corona ging dat dit jaar niet. “Het is ruim een jaar geleden dat ik ze voor het laatst heb gezien. Maar dat went. Gelukkig facetimen we elke dag en kan ik zo zien of het goed met ze gaat.” Hij is niet de eerste van de familie die in het buitenland studeert. Zijn tante studeerde aan de universiteit in Wageningen en zijn vader leefde een tijd in de Verenigde Staten.

Over ESSET is hij positief. Het rooster is flexibel, de tentamens niet al te moeilijk en de docenten zijn toegewijd aan hun werk. “Ze lezen hun e-mails regelmatig.” Toen half maart het land in lockdown ging en de scholen sloten, was Philbert met zijn projectgroep halverwege een project en moest dat online worden voortgezet. “De tutor heeft ons goed begeleid. En met mijn studieloopbaanbegeleider had ik twee keer per maand contact. Dat was ook wel nodig om gemotiveerd te blijven. Ik kreeg veel steun. Ik dacht dat ik de enige was die het moeilijk had, maar als je met anderen praat, blijkt vaak dat ze hetzelfde meemaken.”