Wil je naar de stad? Check vooraf de Bossche druktemeter

Iets nodig van de winkel maar wil je drukte vermijden? Check vooraf de druktemeter om te kijken of je met een gerust hart kunt gaan, zonder als sardientjes in blik de Bossche binnenstad door te moeten.

De gemeente Den Bosch roept mensen op eerst de druktemeter te bezoeken voor zij richting het centrum gaan. Op de kaart is live te zien waar het druk is in de stad. Met telcamera’s wordt ieder kwartier het aantal personen in de stad geteld, valt te lezen op de website van de gemeente.

“Ik zou daar zeker gebruik van maken”, zegt tweedejaars Technische Bedrijfskunde Mitchel de Zeeuw. “Hoewel ik toch niet in de stad kom, nu de kroegen dicht zijn. Ik woon in Best, dichtbij Eindhoven. Als daar een druktemeter is, zou ik die wel even checken voor ik erheen ga. Misschien zou ik er ook gebruik van maken als er geen corona is, op een rustig moment naar de stad gaan zie ik wel zitten.”

Kleuren
Op de kaart worden de camera’s aangeduid met groene pijlen die de richting van de camera aangeeft. De kleuren van de camera’s geven de drukte aan. Bij een gele kleur krijg je het advies om kort te blijven en gericht te kopen, bij oranje om alleen te gaan als het echt nodig is. Zijn de camera’s rood van kleur? Dan is het erg druk en luidt het advies om op een rustig moment te komen. Volgens een gemeentewoordvoerder slaan de camera’s geen beelden of andere persoonsgegevens op, meldt het Brabants Dagblad

Derdejaars Ondernemerschap en Retailmanagementstudent Juul de Kanter wist niet van het bestaan van de druktemeter af. “Ik zal de kaart voortaan wel raadplegen voor mijn bezoek aan de stad, al probeer ik nu ook al op de rustige momenten te gaan. In de ochtend of de namiddag bijvoorbeeld.”

Zouden studenten ondanks rode bolletjes toch de stad in gaan? “Alleen als het echt noodzakelijk is”, zeggen Edwin Cats en Fenne Boonstra. Beiden zijn tweedejaarsstudent Business Innovation en zijn de gehele coronatijd maar één keer in de Bossche binnenstad geweest. “Als het niet nodig is om naar de stad te gaan als het druk is, stel ik mijn bezoek gewoon uit”, zegt Fenne.

De druktemeter is een aanvulling op de huidige maatregelen in de binnenstad. Bezoekers wordt nog steeds gevraagd voldoende afstand te houden, zoveel mogelijk rechts te lopen en de pijlen op de weg te volgen, schrijft de gemeente op haar website.