Zo ziet 11-11 eruit in tijden van corona

Geen volle Parade in Oeteldonk, geen volle Heuvel in de Kruikenstad en geen gezellige mensenmassa’s op straat. Het is een bijzondere 11-11, de traditionele carnavalsopening. Punt maakte een rondje door Avanssteden Den Bosch en Tilburg en spotte hier en daar toch wat carnavallers.

Er werden wel wat officiële activiteiten georganiseerd, zoals een online Silent Muziek Bingo in Breda en een online programma in Den Bosch. Maar ook in de binnenstad van Tilburg en Den Bosch waren er hier en daar best wat mensen in carnavalskleding te zien. Jong en oud.

Howerd speelt al fietsend zijn eigen Carnavalsplaylist af.

Carnavalsgevoel
”Normaal gesproken waren we gisteravond al begonnen. Nu zouden we in een volle kroeg of op De Parade staan”, vertelt Tanja Pels, eerstejaarsstudent Communicatie in Den Bosch, op woensdagmiddag beteuterd. Samen met haar vriendinnen Sanne van den Heuvel, student bij Fontys en Anne Smits is ze zelf maar een rondje door de stad gaan maken. Alledrie dragen ze een kiel, een sjaal in de kleuren van de stad en veel emblemen. ”Om toch een beetje het carnavalsgevoel te hebben.”

Ze staan er een beetje bij als een boer met kiespijn. ”Het is ook perfect weer vandaag. Niet te koud, niet te warm. Gisteravond had ik echt een besefmomentje dat we 11-11 niet konden vieren. Daar baalde ik wel van”, zegt ze terwijl haar vriendinnen knikken. ”Het zou dan wel een normale schooldag zijn geweest vandaag, maar mijn docenten rekenden er met 11-11 niet eens op dat ik er zou zijn geweest”, voegt Sanne lachend toe.

11 foto’s ter ere van 11-11

Carnavalsvereniging ‘Moatje Meer’ doet een 1,5 meterpolonaise in Kruikenstad. Ze houden vanavond een online quiz en hebben net de pakketten afgeleverd bij de deelnemers.
”We hadden gehoopt meer mensen met een kiel te zien. Na het rondje door de stad drinken we thuis zometeen maar een biertje”, zeggen Lotte en Michiel.
Howerd gaat traditiegetrouw een fles Schrobbelèr en een vlag halen. “Carnaval zit in je hart en het leeft gewoon ondanks het coronavirus. We doen het gewoon op Facebook dit jaar.”
”We proberen er het beste van te maken. Maar het liefst had ik nu baco gedronken in plaats van chocomel”, aldus Karin die samen met Tilly op de markt in Den Bosch werkt.
Het Noordbrabants Museum in Den Bosch
Café De Graven van Leuven in Den Bosch. ”We hadden twee vrije dagen opgenomen voor 11-11. Nu maken we maar een rondje door de stad”, zeggen Jos en Dorrith.
Rosalie vindt dat we tijdens corona juist alles moeten vieren, daarom gaat de sjaal zeker om. Ze zou dit jaar meelopen in ‘D’n Opstoet’, maar dat zit er helaas niet in.
Een nu lege Parade in Den Bosch
Tilburg wordt aangekleed met vlaggen sjaals.
Vlnr: Sanne van den Heuvel, Tanja Pels, Anne Smits: ”Carnaval gaat om samenkomen. Iedereen is gelijk, daarom de kiel.”
Aan vlaggen geen gebrek in Den Bosch.