3D-geprinte Dr. Oct Aanopus is uitgegroeid tot mascotte van het Biobased Lab

Nick Romijn en Dr. Oct Aanopus

Hij is bijna vier maanden oud, komt op de gekste plekken en heeft zelfs zijn eigen Instagramaccount.  Dr. Oct Aanopus is zonder twijfel het boegbeeld van het Centre of Expertise Biobased Economy. Hoewel het lijkt alsof dit dier zijn eigen leven leidt, schuilt er wel degelijk een persoon achter. Vierdejaars chemiestudent Nick Romijn is verantwoordelijk voor deze uit de hand gelopen printactie.

“Het is eigenlijk heel simpel ontstaan toen ik stage liep bij het Centre of Expertise Biobased Economy. We zagen met ons groepje een 3D-printer staan en we bedachten om daar iets mee te gaan doen”, vertelt Nick. Gewoon voor de lol zocht medestudent Mike naar een ontwerp en die kwam per toeval een octopus tegen. Meteen was Nick’s groepje verkocht en zo begon de eerste print. “De octopus ziet er niet alleen leuk uit, maar door de tentakels kunnen we hem overal op zetten.”

Het gekleurde dier begon steeds meer aandacht te trekken van andere studenten in het Biobased Lab en daarom volgde er al snel een aantal broertjes en zusjes. “Inmiddels zijn er al ruim tien van geprint.”

Doelen
Omdat het dier veel bekijks kreeg, is Nick met een Instagrampagina begonnen. “We laten de octopus als het ware zijn eigen leven leiden. Hij kijkt ‘zelfstandig’ mee met onze experimenten en chemische reacties. Daar maken we dan een foto van.” Die foto’s moeten zorgen voor meer connectie met mensen van buiten het lab. “Dr. Oct Aanopus maakt het interessant voor anderen om onze bezigheden in het lab te volgen. Zo kunnen we laten zien wat hier allemaal gebeurt en is informatie overbrengen gemakkelijker.”

De octopus wordt ook regelmatig ontvreemd, maar niet alleen door studenten die gek zijn van het dier. Hieronder zie je hoe Oct Aanopus weekend viert met een docent!

Materiaal
De octopus is gemaakt van PLA (polymelkzuur). Dat is een plantaardig bioplastic en kan veel beter door de natuur worden afgebroken in vergelijking met andere plasticsoorten. “Als onze octopus zou verdwijnen in de natuur is het binnen tien tot twintig jaar afgebroken. Ander plastic, van bijvoorbeeld petflessen, duurt duizenden jaren voordat het weg is”, meent Nick. De octopus is op deze manier biobased.

Printbedrijfje
Dat Nick 3D-printen interessant vindt, blijkt ook uit het bedrijfje dat hij afgelopen zomer heeft opgestart samen met zijn vriendin. Onder de naam FUNprinting printen ze 3D-ontwerpen voor klanten. Een van de laatste opdrachten? Een grote gouden octopus! “Mike, die het ontwerp vond van de eerste octopus, heeft deze bestelling geplaatst”, lacht Nick.

Kijk dus niet raar op als je ergens deze diertjes tegenkomt. Je kunt Dr. Oct Aanopus volgen op instagram: @droctaanopus.