46 miljoen Spotify-streams voor oud-Avansstudent The Boy Next Door

De jaarlijkse Spotify-luistercijfers zijn er! Gebruikers krijgen een overzicht van hun meest gestreamde muziek van het afgelopen jaar, maar artiesten krijgen dat ook. Zo behaalde oud-Avansstudent Lex van Berkel, beter bekend als de The Boy Next Door, ondanks deze pandemie toch nog 46,2 miljoen streams.

Je ziet ze op de social media voorbijkomen: de Spotify-jaaroverzichten van je vrienden. Maar voor de artiesten is dit pas écht belangrijk. Voor hen wordt duidelijk hoe vaak hun muziek het afgelopen jaar op Spotify is afgespeeld. The Boy Next Door studeerde Bedrijfskunde op Avans, maar heeft al een aantal jaren succes met zijn dj-carrière. Hij heeft hits met onder meer Jody Bernal, Kriss Kross Amsterdam en Conor Maynard op zijn naam staan.

100 miljoen streams
Vorig jaar telde Lex maar liefst 100 miljoen streams. Dat kwam omdat zijn single ‘Whenever’ nog niet heel lang uit was. “Dit jaar wachten we met het droppen van singles omdat ik ze altijd eerst in liveshows speel. We moeten wachten tot dat weer kan. We hebben al wel een aantal grote platen klaarliggen.” De dj is blij dat hij,’ondanks dit rare jaar’, nog zoveel support krijgt.

Primeur
De dj mist de optredens, het toeren met zijn team en het publiek. “Het is echt mijn passie.” De tijd die TBND nu heeft, brengt hij door in zijn muziekstudio, waar hij behoorlijk aan het experimenteren is. “We zijn bijvoorbeeld bezig met een Franse single en dat is een primeur, haha!”

Inkomsten uit Spotify
“Ik zie veel berekeningen op verschillende platforms, echter wordt daar vaak in vergeten dat je die inkomsten nog met heel veel mensen moet delen”, bekent de dj. “Het grootste deel van je inkomen bestaat toch uit shows. Helaas hebben we er dadelijk een jaar opzitten waarin de kosten doorlopen en de inkomsten achterblijven. Dat is pittig voor iedere artiest die niet kan optreden.”

2021
“Ik hoop stiekem dat we vanaf Koningsdag 2021 weer los mogen, maar we zullen het bij hopen moeten houden. Tot die tijd ga ik nieuwe muziek maken, strategieën bijschaven en mag ik woensdag iets tofs naar buiten brengen”, zegt Lex. Hij wil nog niet zeggen wat het is, maar belooft het op zijn Instagram bekend te maken: @theboynextdoor.

Sam Feldt
Oud-Avansstudent dj Sam Feldt werd nog vaker gestreamd. Zijn muziek werd wereldwijd 657 miljoen keer afgespeeld, verspreid over 92 landen.