Avansstudenten winnen Cityboost prijs met idee voor talentontwikkelingsweek

Vlnr: Arjan, Evie, Isa, Mitchell

Vier studenten Social Work uit Den Bosch hebben de Cityboost publieksprijs gewonnen. Met hun idee om de Bossche Talent School voort te zetten ontvingen ze de meeste stemmen.

“We zijn hartstikke trots dat we deze prijs hebben gewonnen”, zeggen de vier groepsgenoten vrolijk in de Maaspoort in Den Bosch, waar ze les hebben. “Daardoor kunnen we ons idee verder uitwerken.”

Geldprijs van 3500 euro
De Cityboost-prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan diegene tussen de 12 en 30 jaar die het beste idee aandraagt om de stad Den Bosch nog leuker te maken. De vier studenten hadden de Bossche Talent School tijdens een schoolopdracht op Avans eerder al bedacht. Om het project te kunnen financieren, meldden ze zich aan bij Cityboost. Het winnende idee krijgt namelijk 3500 euro. “Ook kunnen we op een hoop publiciteit rekenen door het winnen van de prijs”, zegt Isa de Bruin, een van de oprichters van de Talent School. Samen met haar studiegenoten Arjan van Nuland, Mitchell van Lieshout en Evie van den Lamoen bedacht ze het prijswinnende idee.

Talent ontwikkelen
De Bossche Talent School is een gratis school waar middelbare scholieren hun talenten kunnen ontwikkelen en zichzelf leren kennen. De eerste editie van de school vond afgelopen zomer al plaats, op initiatief van docent Social Work Femke Gijsbers. “Wij vinden dat jongeren dit nodig hebben. We willen ze een platform bieden om hun talenten te ontwikkelen. Daarom zetten wij het graag voort”, zegt Isa.

Alle scholieren uit Den Bosch mogen zich aanmelden voor de Bossche Talent School. Daar krijgen ze gedurende een week workshops, lessen en activiteiten aangeboden. Daarnaast kunnen ze hun drijfveer vinden in tijden van corona. De eerstvolgende editie vindt plaats in de komende carnavalsvakantie. “Er is dan door corona toch niks te doen. Leerlingen zitten anders alleen thuis”, vertelt Isa.

Leerervaring
De studenten zijn erg trots op hun overwinning én op hun beker. “Voor ons is het ook echt een leerervaring om dit op te zetten”, zegt Arjan. Ze hebben de prijs maandagavond tijdens een livestream ontvangen. “We wisten toen al dat we gewonnen hadden. We moesten de prijs op een eerder gemaakte video namelijk in ontvangst nemen.”

Nu kan de groep verder met de organisatie van de Talent School. “Hopelijk wordt het iets moois en komen er veel aanmeldingen”, zegt Arjan. “En hebben de jongeren er ook echt iets aan”, voegt Isa toe.