Coronadebat: hoger onderwijs mag creatiever zijn

Minister-president Mark Rutte roept hogescholen en universiteiten op om “maximaal creatief te zijn” en meer locaties te zoeken voor fysiek onderwijs aan studenten.

“Op dit moment zijn er zo veel theaters die problemen hebben en zichzelf beschikbaar stellen om op een veel grotere schaal onderwijs mogelijk te maken”, zei hij gisteren in de Tweede Kamer. “Het vraagt om dat type creatieve oplossingen.”

De Kamer debatteerde gisteren urenlang over het coronabeleid. Met name de horeca was een heet hangijzer, nu de cafés en restaurants voorlopig niet open mogen. Maar het hoger onderwijs kwam ook ter sprake.

Niet op slot
Het hoger onderwijs zit niet op slot. Studenten kunnen naar college, legde Rutte uit, mits ze anderhalve meter afstand kunnen houden. Dat laatste is natuurlijk het probleem: hogescholen en universiteiten komen opeens ruimte tekort.

Het is dus, met enige creativiteit, zoeken naar extra locaties. “Ik weet dat daaraan wordt gewerkt”, zei Rutte. Volgens hem staat minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs “te popelen” om daarover met de Kamer in gesprek te gaan.

De Kamer was niet helemaal gerustgesteld, want studenten volgen goeddeels afstandsonderwijs en dat lijkt voorlopig niet te veranderen. Misschien kunnen sneltests helpen om meer fysiek onderwijs mogelijk te maken, dachten Rob Jetten (D66) en Jesse Klaver (GroenLinks).

Meer ruimte
De twee partijen dienden samen een motie in. Ze verzoeken de regering om al in januari sneltestlocaties op te zetten op mbo-, hbo-, en wo-instellingen “die dit willen”. Dan kun je studenten en docenten vaak testen, “wat meer ruimte kan bieden voor regulier onderwijs en het fysiek doorgang vinden van de tentamenweken”.

Dat zullen sommige universiteiten en hogescholen met genoegen hebben gehoord. Gisteren maakten enkele instellingen bekend dat ze graag een proeflocatie willen zijn voor coronabeleid, met sneltests en crowd control

Niet premier Rutte, maar minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid reageerde op de motie van D66 en GroenLinks. Hij wilde deze niet ontraden, zodat er aanstaande dinsdag bij de stemmingen vrijwel zeker een meerderheid voor zal zijn. De minister plaatste alleen wel een kanttekening. Het is nog de vraag of de testen wel goed genoeg werken als iemand geen symptomen heeft. De tests moeten nog ‘gevalideerd’ worden.

Dreiging
Maar misschien is zoeken naar meer mogelijkheden niet per se verstandig. De dreiging van het virus is voorlopig niet weg. Klaver opperde dat een korte, harde lockdown van twee weken voor Nederland misschien wel beter zou werken dan de voorzichtige lockdown van het kabinet nu, waarin sommige branches open blijven en andere hun deuren gesloten moeten houden.

Daar zit wel iets in, vond Rutte. Als we het virus niet onder controle krijgen, ontkom je niet aan zulke vragen. “Moet je toch niet veel verder gaan in het onderwijs, moet je niet veel verder gaan in de niet-essentiële retail? Dat zijn heel moeilijke vraagstukken die vergaande economische en maatschappelijke gevolgen hebben.” Maar volgens de premier vinden de adviseurs van het kabinet het nog niet nodig.