Terug naar overzicht

Een duurzaam kerstfeest en een gelukkig nieuwjaar

Kerst is een feest van overdaad: veel eten en drinken, mooie cadeaus en uitbundige kerstversiering. En het liefst ieder jaar iets nieuws voor in de boom. Dat kan duurzamer, dachten ze bij het Centre of Expertise Biobased Economy (CoE BBE). Ze ontwikkelden een biobased kerstbal. Avansstudenten onderzoeken hoe die aan de man gebracht kan worden.

Niet alleen kerstversiering is weinig duurzaam, ook kerstbomen worden na gebruik meestal verbrand of versnipperd. Dat waren de uitgangspunten bij het ontwikkelen van de kerstballen, die biobased én circulair zijn. Daarvoor worden de naalden van oude kerstbomen verwerkt in biopolymeren.

Aan het project werken verschillende groepen studenten mee. Guido Verheijen, Tessa Schraven, Ruben Hooijmaijers en Julie Godet volgen de minor Biobased Technology and Business Development en houden zich bezig met de verkoop en marketing van de kerstballen buiten Avans. Zijn lokale ondernemers bereid ze naast de ‘gewone’ kerstversiering in het schap te leggen en willen consumenten ze aanschaffen?

Hergebruiken
Ruben, student Communication & Multimedia Design in Breda, wil nog wel even benadrukken: “Het is natuurlijk het beste om de versiering die je al hebt te hergebruiken. Maar heb je nieuwe kerstballen nodig, dan zijn die van ons een goede optie.” Guido, student Environmental Science for Sustainable Energy and Technology (ESSET) in Breda, bekent dat hij eigenlijk nooit zo had stilgestaan bij de ‘milieuonvriendelijkheid’ van Kerstmis. “Het project sprak me ook aan omdat de kerstballen echt op de markt komen. Het is niet fictief, zoals andere projecten op school.”

De spikkels zijn de fijngemalen dennennaalden

Het definitieve ontwerp van de kerstballen is klaar. Negen kleuren zijn getest, vier worden er straks echt in productie genomen. “Dit jaar verkopen we al wat setjes, maar volgend jaar pas op grote schaal”, vertelt Ruben. In januari ronden de studenten hun marktonderzoek af. Daarvoor hebben ze bij consumenten enquêtes over hun koopgedrag afgenomen. “Via LinkedIn. Alles moest online, want door de coronamaatregelen was ook field research niet mogelijk”, zegt Guido. De volgende stap is onderzoek doen bij (lokale) retailers.

Duurzaam is duurder
Uit de enquête bleek onder andere dat consumenten bereid zijn wat meer te betalen voor hun kerstversiering. Guido: “Dat is positief voor ons, want milieuvriendelijke alternatieven zijn vaak duurder.” Van z’n looks moet de kerstbal het niet hebben, denken de studenten. “Het model is heel basic”, zegt Ruben. Het is het verhaal erachter dat de consument moet overhalen een setje aan te schaffen. “In de ballen kunnen naalden zitten van de boom die vorig jaar nog in je huiskamer stond.” Het uiteindelijke doel is voor de kerstballen ook biobased kleurstoffen te gebruiken. “En er kan nog veel meer, bijvoorbeeld de geur van dennennaalden eraan toevoegen”, zegt Guido.

Nog iets wat de studenten opviel tijdens hun onderzoek: “Het is een grote branche, maar die doet weinig moeite om te verduurzamen”, vindt Ruben. “Veel kerstversiering is gemaakt van plastic en bedoeld voor eenmalig gebruik. Het is fragiel, gaat snel kapot. Met onze duurzame kerstballen zijn wij een van de eersten.”

Ook biobased kerstballen in je boom hangen? Avansmedewerkers en -studenten kunnen ze bestellen voor 5,50 euro per set van vier ballen. De opbrengst gaat naar een goed doel en wordt door het College van Bestuur verdubbeld.

Meer lezen?