Een nieuwe lockdown in zicht: Avansstudenten bereiden zich voor

Eerder vandaag lekte uit dat Nederland in een nieuwe lockdown gaat. Deze speculaties worden bij de Avansstudenten erg serieus genomen en daarom zijn de voorbereidingen op volledige online lessen volop aan de gang. Punt doet een rondje in Xplora Breda, waar nu nog hard gewerkt wordt in groepsverband.

“We gaan er zeker vanuit dat we hier morgen niet meer zitten”, zegt student werktuigbouwkunde Johan Brandts die met zijn minorgroep aan het werk is. “We zijn nu bezig om alles in een online omgeving te zetten, zodat we gewoon verder kunnen als er een lockdown komt.” Groepsgenoot en student CMD Itohan Osagie Idehen denkt verder vooruit: “Het wordt ook nog eens een hele treurige kerst!” Over hun minorproject van Avans Innovative Studio baalt ze ook: “We zijn iets aan het uitwerken voor een bepaalde locatie, maar daar zullen we helaas niet meer naar toe kunnen”, aldus Itohan. “Tot volgend jaar!”, grapt de groep tegen elkaar als ze weggaan.

Johan (onder) en Itohan (boven) aan het werk met hun groep.

Doelstellingen aanpassen
Bart Ermens werkt met zijn minorgroep aan een ander project. Nadat ze het nieuws lazen, pasten ze meteen hun doelstellingen aan. “We denken dat de lockdown een feit wordt. We hadden het idee om iets moois in elkaar te zetten zoals maquettes, daar hadden we echt zin in. Maar dit kunnen we niet online realiseren dus moeten we een ander plan gaan maken”, zegt Bart. Daarnaast vindt hij het jammer dat het project zo moet eindigen, want de minor is bijna klaar en daarna splitst iedereen weer op richting hun eigen opleidingen.

Bart (r) aan het werk met zijn groep.

Meer online, minder vragen
Student Social Studies Zainab Chaoui bereidt zich ook alvast voor: “Ik hoop dat mijn leergemeenschap doorgaat morgen, maar stiekem denk ik van niet.” Online les vindt Zainab een stuk minder fijn, vooral de communicatie wordt wennen. “Ik merk dat ik veel minder vragen kan stellen dan in een les op locatie. De verbinding blijft hangen of je praat door elkaar heen. Nu stel ik een vraag als ik iets wil weten.”