Er wordt meer gerookt sinds corona: een rondje langs het rokersplekje

Uit onderzoek van het RIVM blijkt dat mensen tijdens de coronacrisis een ongezondere levensstijl hebben aangenomen. Rokers steken steeds vaker een sigaret op. Ook studenten van Avans.

De rookplek van Avans in Breda staat dagelijks aardig vol. Op dit plekje zoeken de studenten even afleiding van hun schoolwerk. Ook hebben ze hier een ‘sociaal momentje’. Herber Alting, eerstejaarsstudent Ondernemerschap en Retail Management, rookt meer sinds de coronacrisis. “Op deze school roken veel mensen. Ik vind het gezellig om dan mee te doen.”

Lara Zebregs, ook eerstejaarsstudent Ondernemerschap en Retail Management, is tijdens de coronacrisis in een sigarettenwinkel gaan werken. “Daardoor ben ik meer gaan roken. Maar ik wil nog lang niet stoppen’’, vertelt ze. “Daar vind ik het te lekker voor.” Lara rookt als ze met vrienden is, of als ze stress heeft. “Ik heb een drukke studie en moet veel aan opdrachten werken. En ook mijn werk is druk.”

Maar niet alle studenten zijn meer gaan roken. Voor Marith den Hoedt, eerstejaarsstudent Social Work, is er niet veel veranderd. De coronacrisis heeft geen effect gehad op de hoeveelheid sigaretten die ze rookt. “Ik rook niet meer dan normaal, omdat ik er niet meer tijd voor vrij ga maken.”

Avans Rookvrij

Avans is sinds april overigens rookvrij en sinds augustus mag op geen enkel schoolterrein in Nederland meer gerookt worden. Bij Avans kun je alleen op een klein hoekje van het terrein een sigaret opsteken. “We willen roken niet verbieden, maar voorkomen”, zei Jacomine Ravensbergen, lid van het College van Bestuur, toen in 2018 met de pilot werd gestart.

Toch roken er nog steeds veel studenten. “Door de coronacrisis heeft de een meer stress en de ander verveelt zich meer”, vertelt Jessica Nooij, onderzoeker en psycholoog bij het Leer- en Innovatiecentrum van Avans. ”Rokers zijn mogelijk besmettelijker dan niet-rokers. Als je veel hoest, kan je het virus sneller overdragen. En dat is een gevaar voor anderen. Dit onderstreept de urgentie om juist nu te stoppen met roken. Niet alleen voor je eigen gezondheid, maar ook voor die van anderen.”