Hogeschool Rotterdam ziet buitenlandse studenten in illegaliteit verdwijnen

foto: Pixabay

De Hogeschool Rotterdam vreest dat sommige buitenlandse masterstudenten in de illegaliteit verdwijnen. Hun Engels is eigenlijk niet goed genoeg en na een paar weken komen ze niet meer opdagen.

De hogeschool heeft zelfs het “vermoeden van illegale immigratie” en wil daar niet aan meewerken, meldt hogeschoolblad Profielen. Aankomende studenten zullen daarom vaker een taaltest moeten doen voor ze van start mogen.

Er kunnen allerlei redenen zijn waarom studenten afhaken. Voor sommigen is de studie te zwaar, anderen worden ziek. Daarom weet de hogeschool ook niet welke studenten onder valse voorwendselen hierheen komen.

Radar
De Vereniging Hogescholen heeft nog niet van het probleem gehoord, zegt woordvoerder Jos Steehouder. “Voor ons is dit nieuw. Het is niet een beeld dat we breed herkennen.” Elf jaar geleden heeft de Onderwijsinspectie wel voor het risicogewaarschuwd dat studenten in de illegaliteit verdwijnen als ze uitvallen in hun studie.

“Het aantal studenten dat stopt en volledig van de radar verdwijnt groeit en is nu te groot om toe te kunnen schrijven aan de gebruikelijke oorzaken”, verklaart woordvoerder Carmen Ajok van de hogeschool desgevraagd. “Het vermoeden bestaat, met andere woorden, dat een aantal daarvan niet terugkeert naar het land van herkomst.”

Taaleis
Het patroon is dat deze masterstudenten een bewijs van een Engelstalige vooropleiding hebben en daarom worden vrijgesteld van de gebruikelijke Engelse taaleis: ze moeten een toets maken. Eenmaal hier blijkt hun Engels niet goed genoeg.

Dus krijgen studenten alleen nog vrijstelling als ze hun vooropleiding in een Engelstalig land hebben gevolgd als de Verenigde Staten of Groot-Brittannië. Buitenlandse masterstudenten zullen dus vaker moeten aantonen dat hun Engels op niveau is voor ze aan de Hogeschool Rotterdam van start gaan.

“We hebben geen concreet beeld van de exacte omvang van deze groep omdat de valide redenen om te stoppen niet goed te onderscheiden zijn van de niet-valide”, zegt Ajok. “Wel is dit een landelijk vraagstuk waarover we in verschillende platforms in het hoger onderwijs in gesprek zijn.”