Nationale vrijwilligersdag: Doe jij iets voor niets?

Het is vandaag nationale vrijwilligersdag. Punt zocht studenten op die ook een vrijwillige taak op zich nemen.

Kerk
Kingsley Debankah, tweedejaars student HBO-V in Breda, deed tot twee jaar geleden vrijwilligerswerk in de evangelische kerk ‘De Deur’ in Breda. “Het doel was om jongeren van de straat te halen.” Er was redelijk wat criminaliteit in de wijk en om ervoor te zorgen dat de jongeren wat te doen hadden, organiseerde hij op de zaterdagavond bijeenkomsten in de kerk. “We draaiden muziek, hadden dramavoorstellingen en er traden soms bandjes op.” Debankah was verantwoordelijk voor het licht.

Debankah liep alvast op dinsdag een rondje in de wijk om jongeren te paaien voor de zaterdagavonden en dat resulteerde in een succes. “We vertelden ze dat ze zich niet hoefden te schamen om naar de kerk te komen. We merkten langzaamaan dat het in de kerk steeds drukker werd.”

Nu doet hij geen vrijwilligerswerk meer. “Als ik de tijd ervoor zou hebben zou ik het graag doen, maar in combinatie met mijn studie lukt het nu niet meer.”

Volleybal
Maud Bosch, derdejaars student Fysiotherapie in Breda, is actief binnen haar volleybalvereniging in Weert. Ze zit daar in de activiteitencommissie. Om de twee, drie maanden komen ze samen om te vergaderen. Een keer in de zoveel tijd organiseren ze een toernooi. “En daar moeten posters voor gemaakt worden. Ze doet dat samen met een groep andere vrouwen. “Ik vind het leuk; het is nuttige tijd en ik kan het goed combineren met mijn studie.”

Dorpshuis
De tweelingbroers Niels en Sjoerd Baauw doen niet alleen dezelfde studie, ze zitten in het eerste jaar van Technische Bedrijfskunde in Den Bosch, maar ook hetzelfde vrijwilligerswerk. Bij dorpshuis De Rozenhoek in Ravenswaaij organiseren zij activiteiten voor ouderen. “Twee à drie jaar geleden liepen we daar onze maatschappelijke stage”, vertelt Niels. “Onze oma gaat daar naar klaverjasavonden. Wij helpen in de bediening tijdens het klaverjassen, rommelmarkten en verjaardagen die er gevierd worden.”

Festivals
Nastase Andrei is tweedejaars student International Business in Breda. Hij werkt al sinds zijn 14e als vrijwilliger op verschillende festivals. “Soms ben ik er wel vier of vijf uur op een dag mee bezig”, legt hij uit. “Maar het levert wel degelijk iets op; een leuk team en goede kortingen.”

Waterscouting
De Bossche Student Florentijn Dekker zit sinds zijn negende bij de waterscouting. Samen met vrienden geeft hij leiding aan de jeugd van 12 tot 16 jaar. “We zeilen, doen aan waterspellen en helpen bij hikes en het zomerkamp”, vertelt hij. Aan de dag van de vrijwilliger hecht hij niet veel waarde. “Nee hoor, ik hoef hiervoor niet in het zonnetje gezet te worden.”

Villa Pardoes
Accountancy-student Kiki van de Pas verricht momenteel geen vrijwilligerswerk, maar dat heeft ze weleens gedaan bij Villa Pardoes. “De moeder van een vriendin van mij bakt daar jaarlijks pannenkoeken voor de kinderen. Ik mocht helpen. Dat was indrukwekkend”, blikt Kiki terug. De vierdejaarsstudent vindt het belangrijk om haar steentje bij te dragen. “Het is fijn om andere mensen blij te maken. Als ik daar na mijn studie nog tijd voor heb, wil ik wat meer vrijwilligerswerk gaan doen.”