Geen grote kerstdiners: wie nodig jij uit?

Met de hele familie aan het kerstdiner? Dat zit er dit jaar niet in. Er was hoop op een versoepeling van de coronamaatregelen, maar premier Rutte had tijdens de persconferentie op dinsdagavond slecht nieuws. Sterker nog: de kans bestaat dat er nog strengere maatregelen aankomen.

”Met een versoepeling had ik ook geen rekening gehouden. En als dat wel het geval was geweest, had ik dat hoogst onverantwoord gevonden”, zegt Nicolas, vierdejaarsstudent Social Work. ”Dit de verstandigste beslissing. Maar niet de meest leuke.”

Behoefte aan samenkomen begrijpelijk
De student in Den Bosch volgde de persconferentie van Rutte en De Jonge op de radio in de auto. Dat deed hij met een gevoel van berusting; grootse plannen voor de kerstdagen heeft hij toch niet. Het is dus niet zo dat al zijn diners nu ineens in duigen vallen. ”We zijn thuis niet meer zo van het vieren van de traditionele feestdagen”, vertelt hij op de gang onderweg naar zijn les. ”Voor mij verandert er dus weinig. Wel kan ik me voorstellen dat anderen de behoefte hebben om tijdens feestdagen met z’n allen samen te komen. Zeker dit jaar.”

Nicolas denkt niet dat iedereen zich aan de regels gaat houden. ”Niemand houdt zich áltijd aan de regels. Het is menselijk om bijvoorbeeld je oma te willen zien als dat al lang niet meer is gebeurd en je daardoor met teveel mensen bent”, zegt hij. ”Zelf ben ik ook weleens een beetje stout. Het ligt denk ik aan de schaal waarop mensen een beslissing maken. Er zit een verschil in met hele grote groepen samenkomen, of met één teveel. Als je maar een gezonde, verstandige afweging maakt.”

Ook Avans aan de Hogeschoollaan in Breda komt al in kerstsferen.

Een stuk intiemer
Iemand die wel plannen had voor Kerstmis, is Anke in ’t Zandt. De tweedejaarsstudent Integrale Veiligheidskunde woont op kamers in Den Bosch en verheugde zich op het gezellig samenkomen met de hele familie tijdens kerst.

Door de huidige coronasituatie kan ze die plannen wel vergeten en viert ze het noodgedwongen in kleine kring. ”Maar dat is misschien ook wel een keer fijn. Het wordt een stuk intiemer zo”, vertelt Anke. ”Normaal zijn we met een grote groep mensen en dat is heel gezellig, maar we zijn niet zo vaak samen met alleen ons gezin.”

Ze hoopt dat Nederlanders zich tijdens de feestdagen goed aan de regels houden. Dat is ze zelf namelijk ook van plan. ”Mijn ouders vallen in de risicogroep. Ik ga dus ook thuis gewoon afstand houden. Dat vind ik echt belangrijk.”

De kerstboom aan de Onderwijsboulevard in Den Bosch

Hypocriet
Dat geldt ook voor haar studiegenoot Susanne Curvers, die zich met haar familie streng aan de regels houdt. Even had ze hoop dat tijdens de persconferentie werd aangekondigd dat er vier mensen mochten komen, maar ze bleef teleurgesteld achter. Dat betekent dat een van haar twee oma’s het kerstdiner aan zich voorbij moet laten gaan. ”Dat is wel sneu”, zegt ze. ”Maar het is niet anders. We houden ons thuis goed aan de regels en klagen over mensen die dat niet doen. Het zou hypocriet zijn als we ze nu zelf zouden overtreden.”

Ook tijdens Oud en Nieuw blijft ze de regels volgen. Ze was van plan om met haar vriend en zijn vrienden samen te komen, zeven man in totaal. Dat zijn er vier teveel. Toch houdt ze nog een slag om de arm: het OMT adviseerde eerder om met maximaal zes gasten uit eigen regio samen te komen tijdens de kerstdagen en jaarwisseling. Het kabinet heeft dit advies vooralsnog niet overgenomen.  ”Dan blijf ik thuis en gaat mijn vriend maar”, zegt Susanne, wetende dat hij dan de regels overtreedt. ”Dat moet hij zelf weten. Onze relatie overleeft dat wel, haha!”