Roze Helpdesk viert Paarse Vrijdag: ‘We willen laten zien dat we er mogen zijn’

Wieke Haijes, Dagmar Jongenelen en Paula Contreras Carbadella

Medewerkers en studenten van de Roze Helpdesk stonden vrijdag stil bij Paarse Vrijdag. Dat deden ze door te informeren, een quiz te houden én het uitdelen van condooms.

“We willen laten zien dat we er zijn en mogen zijn”, zegt Paula Contreras Carballada, oprichter van de Roze Helpdesk en docent scheikunde in Breda. “Want dat is anno 2020 nog hard nodig.”

Samen met Dagmar Jongenelen, derdejaarsstudent Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek en Wieke Haijes, tweedejaarsstudent Social Work, beide in Breda, zit Carbadella vrijdag achter een grote, met vlaggen versierde tafel. Ook liggen er flyers. “We informeren, maar zitten hier ook voor studenten die nog in de kast zitten”, zegt Carballada. “Zo laten we zien dat er aan ze gedacht wordt.”

Paarse Vrijdag is een dag waarop scholieren en studenten zich solidair aan de lhbti+community tonen door de kleur paars te dragen. Ook wordt er vaak een paarse vlag gehesen. De Roze Helpdesk bestaat uit een groep studenten en medewerkers van Avans die tot de community behoren en zich inzet voor de zichtbaarheid van de groep.

Verscheurde flyers
Dat het nodig is dat de groep ook op Avans aandacht besteedt aan Paarse Vrijdag en vergelijkbare dagen, werd vorig jaar nog maar eens duidelijk. “Toen pakten twee jongens een flyer van tafel, die ze vervolgens voor onze neus verscheurden”, zegt de docent, die tegen de jongens zei dat het tijd werd dat ze volwassen moesten worden. “Natuurlijk mag je niets met homoseksualiteit hebben, en die mening verkondigen, maar doe dat dan thuis. Niet op een hogeschool.”

Niet mee in aanraking
Vervelende reacties komen er deze vrijdag niet. De studenten en medewerkers die even blijven hangen en meedoen aan een quiz op Kahoot, reageren stuk voor stuk positief. Zo ook Ymke Vissers, vierdejaarsstudent Bedrijfskunde in Breda. “Ik wist eigenlijk niet dat het vandaag Paarse Vrijdag was”, zegt ze. “In mijn omgeving ken ik eigenlijk niemand die gay is. Ik kom er dus niet mee aanraking.”

Met enthousiasme neemt Ymke een vegan cupcake, armbandje en sticker in ontvangst. “Het is goed dat er aandacht aan deze dag wordt besteedt. Zo wordt de groep zichtbaar.”

Dat geldt ook voor Loes Blankers, studiegenoot van Ymke. Ook zij was niet op de hoogte van de dag. “Daar houd ik me normaal gesproken niet zo mee bezig”, zegt ze terwijl ze het armbandje om doet. “Maar het is goed dat de groep ervoor aandacht vraagt. En dat bandje laat ik de rest van de dag zitten!”

Naast cupcakes en flyers werden er ook condooms uitgedeeld. “Studenten zijn de meest seksuele groep die er wereldwijd is”, zegt Carballada. “Om soa’s te voorkomen delen we deze dus ook uit.”