Student in buitenland: Floor leeft haar droom op Curaçao

Een langere periode in het buitenland wonen, en het liefst buiten Europa. Dat is wat student International Business Floor van den Bergh het liefst wilde. Met een stage van een half jaar op Curaçao komt haar droom uit.

“Maar hoe ver weg ik ook ben, ik eet nog steeds pindakaas van Calvé en kaas op mijn brood. En ik doe boodschappen bij Albert Heijn”, vertelt de derdejaarsstudent. “Ook mijn dagritme is doordeweeks hetzelfde als in Nederland. Ik sta om zeven uur op en werk tot vijf. Alleen is het hier een stuk lekkerder weer!”

In eerste instantie zou Floor naar Australië gaan. Als groot liefhebster van de natuur en vooral de zee, zag ze een periode down under wel zitten. “Ook omdat ik dan écht weg was. Binnen Europa zou dat anders zijn geweest. Maar dat ging door corona niet door. Een kleine droom viel in duigen”, zegt ze. Via Facebook zocht ze naar en vond ze vervolgens een stage op Curaçao. Dat land had toen nog een geel reisadvies. “Goed gekozen. Ik ben hier ook zo bij de zee!”

Floor loopt stage bij Teamwork Curaçao. Samen met haar team verzorgt ze trainingen, opleidingen en coach-trajecten voor lokale bedrijven. “Erg leuk”, zegt ze. “Doordeweeks werk ik volle dagen, in de weekenden is er tijd voor leuke dingen.”

Hand geven
Die leuke dingen bestaan uit het eiland verkennen met andere Nederlandse studenten, zonnen op het strand en feestjes. Er zijn wel coronaregels als een avondklok, maar al met al zijn ze volgens Floor een stuk minder streng dan in Nederland. Ondanks de oplopende besmettingsaantallen en een inmiddels oranje reisadvies. “Ook geven mensen hier elkaar gewoon een hand”, zegt ze. “Daar had ik door de situatie in Nederland bijna een fobie voor gekregen!”

Leren loslaten
Leven op het eiland gaat er volgens Floor relaxter aan toe dan in Nederland. Waar ze in Nederland vaak haast had om op tijd te komen voor een afspraak, is dat op Curaçao niet zo nodig. “Een paar minuten te laat komen is hier heel normaal”, zegt ze. “Ik heb dus ook als doel gesteld om meer te leren loslaten. ‘Het komt wel goed’, die gedachte. In Nederland was ik vaak snel gestresst.”

Een langere periode in het buitenland zonder familie en vrienden kan soms voor heimwee zorgen. Daar is bij Floor nog geen sprake van geweest. “Geen seconde. Ik heb niet eens tijd gehad om over thuis na te denken, maar ben gelijk begonnen met genieten”, zegt ze met een lach. “Ik wilde dit zó graag. Binnenkort beklim ik de Christoffelberg. Dat is de hoogste berg van Curacao met een prachtig uitzicht. En we hebben een privéboot gehuurd, all inclusive. Genieten doe ik hier elke dag!”